0

Matrac, na ktorom sa najlepšie sníva

Snívanie je niečo, čo máme radi. Je to príjemné a pomáha nám to relaxovať. Spánok ako taký je asi jedno z najobľúbenejších ľudských činností. Každý z nás si chce dobre pospať a ráno sa zobudiť do ružova vyspaný. Ak sa k tomu ešte pridá nejaký dobrý sen, človek sa cíti ako v raji.

Je možné výberom matraca ovplyvniť snívanie? Do určitej miery áno. V tomto článku sa pozrieme bližšie na to, ako pristupovať k výberu matraca, pokiaľ máme na zreteli aj snívanie.

Krátko o snívaní

Napriek výraznému pokroku vedy v posledných desaťročiach, stále nemôžeme tvrdiť, že spánku a snívaniu rozumieme. Existujú teórie, ktoré vysvetľujú úlohou snívania v spánku a v našom živote. Z veľkej časti sú to však neoverené teórie.

Čo však vieme s istotou, je to, že snívanie súvisí so spracovaním informácií v mozgu. Počas spánku mozog utrieďuje informácie/vnemy, ktoré získal počas dňa. Vyhodnocuje ich dôležitosť – niektoré zahodí a iné uloží do trvalých neurónových spojení. Snívanie nejako do tohto procesu zasahuje. Nevieme však ako.

Určite ste už počuli, že spánok má určité fázy. Poznáme dve hlavné fázy spánku, ktoré by sme mohli opísať ako hlboký a plytký spánok. Presnejšie ide o REM a nonREM fázu. REM je skratka anglického výrazu Rapid Eye Movement. Počas REM fázy spánku sa skutočne ľudské oči rýchlo pohybujú zo strany na stranu. Ďalšou charakteristikou REM fázy spánku je vysoká aktivita mozgu. Ide o plytký spánok, kedy mozog pracuje na plné obrátky. Svaly sú napäté. Je to práve táto fáza spánku, kedy dochádza k veľkej väčšine snívania. Pokiaľ si chceme zabezpečiť príjemný spánok, mali by sme sa starať práve o REM fázu. Týmto nechceme tvrdiť, že počas nonREM fázy spánku nesnívame. Snívame, ale odlišne a oveľa zriedkavejšie.

Dôležitosť celkovej kvality spánku

Pre snívanie je však najdôležitejšie, aby bol spánok ako taký uspokojivý. Kvalitný spánok je zdravý spánok a vedie k zdravým procesom.

Absolútnym základom kvalitného spánku je jeho dostatočné množstvo. Nemôžeme tvrdiť, že je to 7, 8, 9 či 10 hodín. Časové nároky na spánok sú individuálne. Veľkej väčšine ľudí stačí 7 až 9 hodín spánku denne. Menšia časť ľudí sa nachádza mimo tohto intervalu. Existuje nemálo ľudí, ktorým stačí denne spať 5 hodín bez toho, aby to negatívne ovplyvnilo ich výkon počas dňa. Na druhú stranu však existujú aj ľudia, ktorí sú utlmení vždy, keď nemajú svojich potrebných 10 hodín spánku.

Úloha matraca

Úlohou matraca pri kvalite spánku je nesporná. Dobrý matrac by mal zabezpečiť iba to, aby vaše telo sa mohlo v posteli venovať výlučne spánku. Aby sa mohlo optimálne regenerovať. Aby ho nič nerušilo. Vecí, ktoré môžu narušiť spánok, a s ktorými si vie matrac poradiť, je hneď viacero.

Zlepšenie polohy chrbtice

Pri spánku je chrbtica kľúčovou časťou tela. Je dôležité, aby sa mohla plne a nerušene regenerovať. Matrac by sa mal postarať o to, aby ju nič nerušilo. Zvyčajným problémom je, že chrbtica sa prehne jedným alebo druhým smerom. Je to spôsobené tým, že v ľudskom tele nie je hmotnosť rozložená rovnomerne. Najťažšie sú takmer vždy bedrá, ktoré deformujú matrac a jedným z výsledkov je aj prehnutá chrbtica.

Na trhu sú však matrace, ktoré majú tzv. ortopedické vlastnosti. Voláme ich ortopedické matrace. Ortopedické vlastnosti zabezpečujú, že matrac pomáha chrbtici zaujať lepši polohu. Ideálom je rovná chrbtica počas spánku.

V súčasnosti je najobľúbenejším typom ortopedického matraca taštičkový matrac. Ide o typ pružinového matraca. V jadre tohto matraca však nenájdete klasické pružiny, ale množstvo samostatných pružín. Každá jedna pružina je zabalená do textilnej taštičky. Ak stlačíte jednu pružinu, okolité zostanú v nezmenenej polohe. Takýto matrac dokáže kopírovať nerovnosti ľudského tela a vyrovnávať chrbticu.

Výborné ortopedické vlastnosti má aj latexový matrac. Tento prírodný materiál sa navyše často používa v kombinácii s pružinovými jadrami taštičkových matracov.

Hygienický matrac

Pokojný spánok dokážu efektívne narušiť aj rôzne mikroorganizmy žijúce v matraci. Hygienicky vyhovujúci stav matraca je pre príjemná spánok nevyhnutný. Cieľom by nemal byť matrac bez mikróbov. Takýto stav totiž len tak nedosiahnete. A hlavne by to nemalo žiadny význam, keďže ľudský organizmus dokáže bez problémov s mikróbmi fungovať. Pokiaľ nie sú premnožené.

Matrac je vhodným miestom na život baktérií, roztočov a plesní. Všetky tieto organizmy k životu potrebujú potravu, teplo a vlhkosť. Potravu majú v prachu, ktorý je z veľkej časti tvorený odumretou pokožkou. Teplo získavajú z kúrenia rovnako ako vy.  A vlhkosť sa do matraca dostáva potom.

Dobrý matrac by mal dokázať túto vlhkosť z matraca dostať čo možno najskôr preč do okolia. Lacné polyuretánové matrace to nedokážu, a preto sú z pohľadu hygieny matraca tou najhoršou voľbou.

Ak chcete hygienický matrac, tak siahnite po pružinovom matraci. Jadro takéhoto matraca je tvorené z väčšej časti vzduchom. v takomto prostredí sa vlhkosť hýbe bez väčších problémov. Vynikajúca je aj latexová pena, ktorá má prirodzené antimikrobiálne vlastnosti. Latexová pena sa vyrába z prírodného latexu, čo je látka, ktorú mnohé rastliny využívajú ako súčasť imunitného systému zameraného proti mikróbom.

Pridaj komentár