0

Základné chyby pri kúpe matraca

Za niektoré chyby sa platí pomerne draho. Kúpou nevhodného matraca sa vystavujete riziku poškodenia zdravia.  V lepšom prípade vás chyba pri kúpe matraca bude stáť iba peniaze.

Pri kupovaní nového matraca by sme mali byť pozorní. Na matraci totiž záleží, keďže kvalita spánku do veľkej miery ovplyvňuje aj kvalitu ľudského života. Kúpa matraca je investícia na 7 až  10 rokov. To je významná časť života, a preto stráviť niekoľko minút premýšľaním pred kúpou sa určite oplatí.

vyber matracu

Chyba č. 1 – Spoliehanie sa na reklamné informácie

Asi najväčšiu chybu, ktorú môžete pred kúpou matraca spraviť, je spoľahnúť sa na reklamné a marketingové správy výrobcov a predajcov matracov.

Týmto nemáme na mysli iba reklamy v televízii či na internete. Marketingové informácie k vám prúdia aj s úst samotných predajcov či dokonca ako rady od známych či priateľov.

Každý výrobca sa snaží vymedziť voči konkurencii. Chce predstaviť matrac, ktorý je iný ako vo vedľajšej predajni. Matrac, ktorý je niečím výnimočný. Marketingoví špecialisti zase vedia, že samotná  výnimočnosť matraca až taká dôležitá nie je. Na čom záleží, je váš názor. Ovplyvniť názor je omnoho lacnejšie, ako vyrobiť skutočne výnimočný matrac.

Vo svete matracov sa šermuje najrôznejšími marketingovými označeniami, pri ktorých viac-menej nikto nevie,  o čo presne ide. Určite ste si všimli, že nálepka „bio“ sa udomácnila aj v tomto segmente trhu. Výrobcovia z prieskumov vedia, že jednoduché označenie výrobku slovkom „bio“ zvýši predaje.

Neznalí zákazník potom platí nemalé peniaze za doslova nič. Teraz sa nesnažíme tvrdiť, že prírodné materiály v matracoch nie sú dobré. Napríklad taký latex je špičkový materiál vhodný do každej spálne. Problém je v nejednoznačnosti termínu „bio“. Výrobcovia ho často používajú na výrobky, ktoré sú iba z malej časti vyrobené z prírodných materiálov.

Podobných príkladov by sme našli desiatky. Výrobcovia sú skutočne dobrý so slovíčkami. Stačí nájsť atraktívny názov pre bežne používaný materiál a pustiť sa do predaja.

A riešenie? Ako sa bežný spotrebiteľ voči takýmto taktikám ubráni? Jediná spoľahlivá cesta je vzdelávanie. Nemusíte absolvovať žiadny špeciálny kurz. Stačí si prečítať zopár článkov k problematike matracov a ujasniť si niekoľko základných termínov.

Chyba č. 2 – na type matraca nezáleží

Najmä mladší ľudia majú pocit, že rozdiely medzi jednotlivými typmi matracov sú minimálne. Doteraz sa im spalo dobre na všetko – prečo by sa to potom do budúcnosti malo zmeniť.

Mnohí predajcovia rozdiely medzi typmi matracov veľmi nezdôrazňujú. Pre nich je dôležité, aby predali akýkoľvek matrac.

Rozdiel medzi taštičkovým a penovým matracom je pritom veľmi výrazný. Matrace vyrobené z polyuretánovej peny majú nízke ortopedické vlastnosti, krátku životnosť a z pohľadu hygienickosti je to asi najhoršia voľba. PUR penové matrace majú nízku vzdušnosť, čo vedie k zvýšenej vlhkosti a následne premnoženiu rôznych mikroorganizmov.

Taštičkové matrace sú naopak vzdušné, keďže ich jadro je z veľkej časti tvorené vzduchom. Taštičkové matrace tak omnoho menej trápia problémy s plesňami, roztočmi či baktériami. Navyše majú výborné ortopedické vlastnosti a kvalitné jadrá takýchto matracov slúžia aj cez 20 rokov bez straty úžitkových vlastnostní.

Osobitou kategóriou sú latexové matrace. Latex je čisto prírodný produkt s vynikajúcimi vlastnosťami. Latex je prirodzene antimikrobiálny materiál, ktorý je navyše veľmi vzdušný.

Vysoko kvalitným materiálom je aj pamäťová pena, ktorú v 60-tych rokoch 20. storočia vyvinula americká vesmírna agentúra NASA.

Chyba č. 3 – Predajca vs výrobca

Častou chybou je zamieňanie úlohy predajcu a výrobcu. Spoľahlivý predajca je pri kúpe matraca určite dôležitým aspektom. Oveľa väčšiu pozornosť je potrebné venovať výrobcovi či dokonca výrobcom jednotlivých komponentov matraca.

Žiadny výrobca nevyrába matrac z nuly. Väčšina z nich akurát dáva dokopy jednotlivé komponenty. Kvalitu matraca v konečnom dôsledku určuje najmä kvalita jednotlivých komponentov.

Spoľahlivého predajcu a výrobcu matracov spoznáte aj na základe množstva dostupných informácií. Predajca, ktorý dôveruje tovaru, nemá problém zverejniť nielen výrobcu, ale aj výrobcov komponentov.

Ak je jadro pružinového matraca vyrobené nemeckým producentom, ktorý naň ponúka 20-ročnú záruku, výrobca/predajca sa s tým určite pochváli.

Ak sú pružiny vyrobené niekde v Číne, výrobca/predajca tento fakt radšej zamlčí. Určite by mu to s predajom nepomohlo.

Chyba č. 4 – na pár centimetroch nezáleží

Podceniť dĺžku či šírku matraca naozaj nie je náročné. Zvládne to každý trochu nepozornejší zákazník. Túto chyba však relatívne ľahko odstránite. Každý seriózny predajca vám matrac zlých rozmerov bez problémov vymení.

Pozor je potrebné si dávať aj na hrúbku matraca. Matrac by mal byť vysoký minimálne 12 centimetrov. Čím vyššie hrúbka, tým je to z pohľadu úžitkových vlastností lepšie. Kvalitné taštičkové matrace sú hrubé minimálne 20 cm.

Chyba č. 5 – ignorovanie tvrdosti matraca

Na tvrdosti matraca záleží. Každý človek má iné nároky na tvrdosť matraca, a tak spoľahnúť sa na preferencie iných ľudí je veľmi riskantné.

Lepší predajcovia matracov ponúkajú rôzne pomocné tabuľky tvrdosti. Toto je však iba pomôcka. Za ideálnych okolností by ste si matrac pred kúpou vyskúšali priamo v predajni.

Dobrým riešením sú obojstranné matrace s rôzne tvrdými stranami. Takto môžete potrebu tvrdosti matraca podľa okolností meniť.

Pridaj komentár