0

Ako sa vás niektorí predajcovia pokúsia oklamať

Hneď na začiatok by sme chceli zdôrazniť slovo „niektorí“. Vždy sa nájdu predajcovia a výrobcovia, ktorí sú čestní a ich prvoradým cieľom je predať ľuďom matrac, ktorý sa im hodí naviac. Zisk je až na druhom mieste. Respektíve predajcovia vedia, že dôrazom na potreby zákazníka si robia tú najlepšiu reklamu.

Problém je väčšinou s predajcami, ktorí sledujú krátkodobé ciele. Chcú predať matrace za každú cenu. Je im viac-menej jedno, či sa zákazník vráti, alebo nie. Mnohokrát to ale nie je chyba predajcu, ale priamo výrobcu. Výrobca navrhne matrac tak, že spôsob jeho marketingu a predaja je vopred daný. Predajca nemá veľmi na výber, ako matrac predávať. Môže si však zvoliť inú cestu – môže odmietnuť predávať matrace od výrobcov, ktorí nepoužívajú etického spôsoby marketingu.

predavacka-matracov

Zázračné matrace

Lákanie na zázračné vlastnosti výrobkov je asi najbežnejšou taktikou predaja. Nevyhol sa tomu ani svet matracov. Ako ľudia máme nejakú vrodenú túžbu spoľahnúť sa na iracionálne veci. Chceme veriť niečo zázračnému. A k uvereniu plne stačí iba táto túžba.

Veľmi obľúbené sú matrace obohatené o aloe vera. Aloe vera je tropická rastlina, ktorá je veľmi podobná kaktusom. Používanie aloe vera pri liečení nie je žiadnou revolučnou novinkou. Ľudstvo používa aloe vera už niekoľko storočí.

Kde je teda problém? Výrobcovia predávajú matrace s výťažkami rastliny, ktoré ľudstvom pozná v ľudovom liečiteľstve po stáročia. Problém je  v tom, že účinky aloe vera nie sú vedecky dokázané. To znamená, že neexistuje experiment, ktorého výsledkom by bolo potvrdenie liečivých účinkov aloe vera.

Toto je jeden rozmer problému aloe vera v matracoch. Povedzme, že uveríme (napriek vedeckým dôkazom), že aloe vera prospieva nášmu zdraviu. Ani za tohto predpokladu však nemá význam si matrac s aloe vera kupovať. Prečo? Pretože v matraci sa žiadne účinné látky z aloe vera nenachádzajú. Pri procese výroby matraca sa používajú vysoké teploty. Tieto teploty efektívne rozkladajú všetky väčšie organické molekuly. To, čo po výrobe z aloe vera v matraci zostane, zaručene nemá žiadny blahodarný vplyv na ľudský organizmus.

Toto všetko platí za predpokladu, že v matraci na začiatku jeho výroby nejaké aloe vera aj bolo. V situácii, keď nikto nemá šancu po výrobe zistiť, či aloe vera bolo použité, existuje motivácia výrobcu pridávanie aloe vera úplne vynechať. Však to stačí napísať do opisu či priamo do názvu matraca.

Podobnú funkciu ako aloe vera v matracoch plní aj striebro. Je tu však jeden podstatný rozdiel. Striebro naozaj má deklarované účinky. Striebro je kov, ktorý má antimikrobiálne účinky – ničí mikróby. V upírskych filmoch účinkuje dokonca aj na úpírov.

Problém s matracmi so striebrom je niekde inde. Podstata je v tom, že v danom množstve (v akom výrobcovia obohacujú matrace o striebro) striebro neprináša žiadne viditeľné výsledky.

Výrobcovia pridávajú striebro najmä do poťahov, a to forme postriebrených vlákien. Ak by bol poťah vyrobený kompletne so strieborných vlákien, tak by sme mohli tvrdiť, že matrac skutočne bojuje proti baktériám, roztočom či plesniam. Niekoľko vlákien obohatených striebrom určite neprinesie výsledky, ktoré by stáli za zmienku.

Komplikovanie porovnávania

Matrace nie sú žiadne vesmírne rakety. Vyrobiť matrac nie je vôbec zložité. Výrobcovia matracov nevyrábajú svoje produkty od piky. Výrobcovia akurát dávajú dokopy časti matracov. Od dodávateľov nakúpia peny, pružiny, poťahy a zlepia ich. Na výrobcovi závisí najmä návrh matraca – rozhodnutie, aké materiály pôjdu do matraca.

Ľahké porovnanie rôznych matracov je niečo, čo si väčšina výrobcov neželá. Znižuje to ich zisky. Ak si dokážete bez problémov porovnať množstvo matracov, vyberiete si ten najlacnejší z určitého typu matracov.

Výrobcovia sa preto snažia tento proces skomplikovať. Jednou cestou, ako je to dosiahnuť, je kamuflovať použité materiály. Len ťažko by výrobca presvedčil zákazníkov o jedinečnosti svojho matraca (ospravedlnenie na zaplatenie viacej peňazí), keby bolo zjavné, že použil rovnaké materiály ako konkurencia. Preto sa napríklad studená pena nie vždy nazýva studená pena. Každý výrobca peny si k nej rád dá špeciálny názov. Povedzme Flexi Foam alebo Smart Foam. Na jednej strane máme matrac od firmy X vyrobený z peny Flexi Foam. Druhý matrac od spoločnosti Y je vyrobený z peny Smart Foam. Ktorá pena je lepšia? Ktorý matrac je lepší? K správnemu rozhodnutia sa nedá dopracovať racionálne. To je aj dôvod, prečo predajcovia nasadzujú emocionálne argumenty. Výsledkom je rozhodnutie, ktoré nie je založené na rozume, ale srdci a emóciách. A celé to skončí väčším vyprázdnením peňaženky.

Extrémny dôraz na matrac

Matrac je iba jedna zložka zo zložitejšieho posteľného systému. Matracom sa však venuje jednoznačne najväčšia pozornosť. Vytvára sa dojem, že kvalita spánku stojí a padá na tom, koľko zainvestujete do matraca. Pritom posteľný systém je potrebné chápať ako celok. Ani ten najlepší matrac nemá význam, ak nie je položený na vhodnom rošte. Veľmi dôležité sú aj vankúše či posteľ.

Samotný matrac sa o super spánok nepostará. Bez vhodného životného štýlu to nepôjde. Zlú životosprávu žiadny matrac nevykompenzuje. Starať je potrebné sa aj o prostredie spálne. Malo by ísť o miesto vyhradené výlučne na spánok (prípadne intímne aktivity).  V spálni by mala byť tma, ticho a v žiadnom prípade by ste v nej nemali mať televízor či využívať ju na prácu.

Pridaj komentár