0

Prečo tabletky môžu byť nebezpečné?

Problémy s nespavosťou nie sú dnes ničím výnimočným. S rastúcim vekom sa riziko nekvalitného spánku plynule zvyšuje. Pri deťoch sa problémy s nespavosťou neobjavujú takmer vôbec. Väčšinou sú dôsledkom zdravotných problémov.

Deti sú zväčša zdravé a netrpia prakticky žiadnym stresom, ktorý by mal negatívny vplyv na schopnosť zaspať. Obe tieto veci sa však s rastúcim vekom zvyšujú. Zdravotný stav dospelých ľudí sa pomaly zhoršuje a časom dospeje do problematického stavu.

tabletky-na-spanie

Osobitou kapitolou je stres. Ten súvisí najmä s prácou a bežným rodinným životom. Zdravotné problémy sú často v úzkom vzťahu so stresom a mnohokrát sa navzájom posilňujú.

Pri modernom štýle života má nespavosť veľmi negatívny vplyv na život – ohrozuje nielen pracovnú časť, ale aj osobnú. Ľudia veľmi dobre chápu, že tento problém je potrebné riešiť. Otázny je však spôsob, ako si s ním poradiť.

Ako najjednoduchšou cestou sa na prvý pohľad zdajú tabletky na spanie. Stačí si dať jednu tabletku, zapiť ju vodou, a spánok sa dostaví za pár minút. Nespavosť sa vyrieši ako mávnutím čarovného prútika. Je toto však cesta, ktorou je dobré sa vybrať, ak človek trpí nespavosťou?

Za akých okolností môže byť tabletka na spanie riešením?

Tabletky na spanie môžu pomôcť v prípade, ak potrebujete riešiť naliehavé problémy. Povedzme, že nemáte čas na dlhodobé riešenie – preto si kúpite v lekárni tabletky, ktoré sa s problémom popasujú maximálne rýchlo.

Riziká spojené s užívaním tabletiek na spánok

Asi najväčším problémom tabletiek na spánok je fakt, že neriešia problém. Výnimku tvoria iba prípade, kedy príčiny nespavosti nemožno vyriešiť a tabletky sú jediným riešením. Vo veľkej väčšine prípadov to však tak nie je. Za nespavosťou sú takmer vždy veci, ktoré je možné pri trochu úsilia odstrániť, respektíve zmierniť či dostať pod kontrolu.

Tým, že sa rozhodnete ísť cestou tabletiek, ignorujete skutočné riešenie, ktoré by sme mohli nazvať aj prirodzené. Tabletky sú chemické prípravky, ktoré eliminujú symptómy nespavosti. Chemickým procesom vám pomôžu prekonať nespavosť a upadnúť do vytúženého spánku.

Problém je v tom, že telo si na to veľmi ľahko zvykne. Prečo by malo niečo robiť, keď dostane vonkajšiu pomoc vo forme špecifickej chemickej látky.  Pokojne môžeme hovoriť aj o závislosti. Spánkový biorytmus si môže na tabletky na spánok vytvoriť závislosť. Akékoľvek pokusy vyriešiť nespavosť budú potom iba zložitejšie. Čím dlhšie budete užívať tabletky na spánok, tým to bude neskôr zložitejšie.

Vedľajšie účinky tabletiek na spánok

Ako takmer pri všetkých liečivách, aj pri tabletkách na spánok existujú vedľajšie účinky. Niektoré sú známe, niektoré menej. Rizikové sú najmä vedľajšie účinky, o ktorých veda veľmi nevie.

Ľudské telo je veľmi zložitý systém chemických reakcií, ktorý sa zúčastňujú milióny rôznych chemických látok. Účinné látky v tabletkách na spánok sú síce známe – nie je však úplne jasné, ako sa budú správať v takom zložitom systémy, akým je ľudské telo. Predtým, ako sa liečivá dostanú na pulty lekární, prejdú rozsiahlymi testami.  Klinické testy majú odhaliť negatívne účinky na ľudský organizmus. Tie najväčšie problémy sa podarí odhaliť – veda však nemá peniaze a ani čas na to, aby sledovať niekoľkoročné pôsobenie špecifických látok.

Existuje niekoľko štúdií, ktoré tvrdia, že dlhodobé užívanie tabletiek na spánok výrazne zvyšuje riziko úmrtia a ďalších zdravotných problémov. Takéto štúdie môžu pôsobiť ako varovanie. Zároveň je však potrebné ich vnímať kriticky. Takéto štúdie sledujú skupiny ľudí, ktoré tabletky na spánok užívajú. Ťažko však výsledky odfiltrovať od predispozícii skúmanej skupiny – ľudia užívajúci tabletky na spánok sú zvyčajne v horšom fyzickom a psychickom stave ako bežní ľudia. A tak pravdepodobnosť ich úmrtia je prirodzene vyššia.

Alternatívy k tabletkám na spánok

Ako už bolo spomenuté, existujú prípady, kedy tabletky sú jediným riešením. K nemu by sa však malo pristúpiť iba vtedy, ak všetky ďalšie možnosti sú vyčerpané.

Nespavosť je často spôsobená veľmi jednoduchými vecami, ktoré je možné vyriešiť okamžite a bez vynaloženia akýchkoľvek peňazí.

Problémy so spánkom zvyknú spôsobovať napríklad rôzne elektronické zariadenia, ktorých je v našich domácnostiach čím ďalej viac. Začnite tým najstarším – televízorom. Televízor by nemal byť v spálni. Toto zariadenie vyžaruje druh svetla, ktoré stimuluje ľudský mozog. A stimulácia mozgu je to posledné, čo chcete pred spánkom svojmu telu dopriať.

Zaspávanie pred televíziou je veľmi častým zlozvykom. Novodobou obdobou je zaspávanie so smartfónom, tabletom či notebookom. Všetky tieto zariadenie produkujú svetlo, ktoré blokuje v mozgu produkciu správnych chemických látok.

Ďalšou častou chybou je pomáhanie si alkoholom pri zaspávaní. Pivo, vína či tvrdý alkohol naozaj pomáhajú so zaspaním. Celkovo však znižujú kvalitu spánku a komplikujú aj zaspávanie. Človek sa tak poľahky môže stať na takomto spôsobe zaspávania závislý. Bez pohárika sa mu bude zaspávať ešte ťažšie.

Zaspávaniu neprospieva ani jeden pred spánkom.  Posledné jedlo by ste mali mať minimálne 3 hodiny pred uľahnutím do postele. Ak už potrebujete si niečo dať pred spánkom (je to lepšie ako zaspávať s prázdnym žalúdkom), vyskúšajte jedlá bohaté na bielkoviny. Ideálnym posteľným jedlom sú banány.

Pred spánkom je vhodné mozgu vysielať tie správne signály. Ideálne je zaspávať v úplnej tme. Pred spánkom je potrebné sa upokojiť. Veľmi pomôže napríklad horúci kúpeľ či jednoduchá sprcha.

Pridaj komentár