0

Jednoduché pomôcky, ako zaspať

Tento článok sa bude venovať zaujímavým tipom, ako si pomôcť do ríše snov. Asi každý pozná tradičnú radu – počítajte ovečky a zaspíte. Je to pravda? Funguje to, alebo to je jedno z mnohých klamstiev, ktoré sme počúvali od rodičov?

3 zvyky

Technika 4-7-8

S touto mimoriadne jednoduchou technikou, ako urýchliť prechod do spánku, prišiel americký holistický doktor Andrew Weil. Technika je to veľmi jednoduchá – jej základ spočíva v správnom dýchaní.

Na začiatok sa uistite, že váš jazyk je v správnej polohe – jeho špička by sa mala dotýkať podnebia. Začnite vdychovaním. To by malo trvať štyri sekundy. V druhej fáze je potrebné dych zadržať. V taktom stave je potrebné zotrvať sedem sekúnd. Tretia fáza je výdych. Je najdlhšia. Vydychovať by ste mali až osem sekúnd, a to pomerne intenzívne.

Doktor Weil má na svojich pacientoch odskúšané, že táto technika funguje. Ako je to možné?  Princíp tejto techniky je veľmi jednoduchý. Jedna z najdôležitejších príčin nespavosti je ľudská psychika. Pokiaľ vám mysľou lietajú desiatky problémov, tak so zaspávaním budú problémy. Účelom je odviesť pozornosť  od problémov. Pri tomto dychovom cvičení začnete venovať pozornosť práve dýchaniu. Celá vaša myseľ sa zameria na dýchanie. Na chvíľu zabudnete na bežné starosti. Mozgu to vo väčšine prípadov stačí na to, aby sa odobral z bdelého sveta a upadol do spánku. Problémov sa takto nezbavíte, doprajete však mozgu šancu prepnúť sa do stavu odpočinku. Respektíve ho oklamete.

Na podobnom princípe funguje aj slávne počítanie ovečiek. Odvádza to pozornosť. Pri počítaní ovečiek jednoducho nemyslíte na to, či vás povýšia v robote, či máte dosť peňazí, neťaží vás toľko hypotéka. Ovečky sú milé zvieratá so zvončekmi – idyla na zaspávanie.

Znížte teplotu v izbe a spite s horúcou fľašou

V momente, keď zaspíte, sa vaše telo začne ochladzovať. Telesná teplota sa zníži a začne prebiehať regenerácia. Ako analógiu môžete použiť auto. Počas jazdy sa motor zahrieva a teplota stúpa. Keď ho odparkujete, teplota pôjde dole.

Svojmu telu môžete pomôcť tým, že mu toto ochladzovanie uľahčíte. Základom by mala byť správna teplota spálne. Miesto, kde spávate, by malo byť po chodbe druhou najchladnejšou miestnosťou. Odporúča sa teplota okolo 18 stupňov. Aj z tohto dôvodu je dobré, keď sa spálňa využíva iba na spanie, prípadne intímne aktivity. Ak v spálni pozeráte televízor, tak pri 18 stupňoch vám môže byť chladno. Prirodzene si tu potom nastavíte vyššiu teplotu, ktorá bude z pohľadu spánku kontraproduktívna.

18 stupňov sa postará o primerané schladenie tela. Ďalšou pomôckou je fľaša horúcej vody. Na prvý pohľad sa to môže zdať absurdnosť. Prečo sa chladiť horúcou vodou? Funguje to takto. Fľašu horúcej vody si pri zaspávaní priložíte k nohám. Okrem dobrého pocitu sa postará o rozšírenie ciev na chodidlách. To zase pomôže rýchlejšiemu ochladeniu celého tela – keďže práve tu dochádza k významnej výmene tepla.

Vytvorte si v spálni špeciálnu zónu bez elektroniky

Určite to poznáte aj vy. Ak sa snažíte zaspať počas dňa, nemusí to byť vôbec jednoduché. Dôvod je jednoduchý. Produkcia dôležitých hormónov v mozgu, ktoré ovládajú spánok, do veľkej miery závisí od vonkajšieho svetla. Aby sme boli konkrétnejší, ide o hormón melatonín. Jeho koncentrácia v mozgu klesá, keď je vo vašom okolí svetlo. Tvorí sa v tme.

Rovnaký účinok na mozog ako svetlo má aj rôzna elektronika. Pozeranie televízora neskoro do noci tak dokáže oddialiť spánok aj o niekoľko desiatok minút. Jednoducho na zaspanie budete musieť byť unavenejší. To isté platí aj pri spánku počas dňa. Zaspať zaspíte – musíte však byť unavenejší.

Televízor je dnes bežnou súčasťou spálne. Čím ďalej viac času však trávime s rôznymi počítačmi, tabletmi či smartfónmi. Ich obrazovky sú síce menšie, máme ich však ďaleko bližšie k tvári. Dávka svetla je tak omnoho vyššia. Všetky tieto zariadenie dokážu výrazne narušiť

Riešenie je veľmi jednoduché. Zakážte si všetky elektronické zariadenie v spálni. Hrajte sa s nimi v obývačke. Pozerajte televíziu v kuchyni či dokonca na záchode. V spálni sa však venujte iba spánku a sexu. Prípadne si pred zaspávaním môžete prečítať knihu.

Využívajte vankúš alternatívne

Oficiálnou funkciou vankúša je podpora hlavy pri spánku. To však neznamená, že ho nemôžete použiť aj trochu inak. Jedným z najdôležitejších cieľov pred spánkom by malo byť dosiahnutie maximálne pohodlnej polohy. V ideálnom prípade by ste sa cítili ako v bavlnke. Ak je vám dobre, mozog trápi zase o niečo menej vecí a môže sa pustiť do procesu zaspávania.

Vankúšom je možné podložiť kolená, ak spávate na chrbte. Prípadne ho môžete objímať, ak spíte na boku. Fantázii a praktickej tvorivosti sa medze nekladú.

Skúste tradičnú čínsku medicínu

Akupresúra je čínska disciplína známa v tejto časti sveta už po celé tisícročia. Číňania predpokladajú, že stlačením určitých bodov v tele, sa aktivizujú určité mechanizmy.  Teoreticky by stačilo zatlačiť dôležité miesto a prechod do spánku by sa uľahčil. Odborníci na spánok odporúčajú napríklad špecifický bod na predzápästí. Ak vás toto zaujalo, najlepšie je si o akupresúre prečítať viac. Na internete je dostatok materiálov na štúdium.

Prečítajte si o rôznych jogínskych technikách

Za inšpiráciou, ako si zlepšiť spánok, nemusíte chodiť iba do Číny. Vyskúšať môžete aj múdrosť ďalšej exotickej krajiny. India je nesmierne bohatou studnicou poznatkov. Indická civilizácia je stará tisíce rokov. A jednu vec, ktorú nám dala, je jóga.

Pridaj komentár