0

5 potravín, ktoré vám pomôžu zaspať

Asi najznámejšie pravidlo týkajúce sa spánku a jedla zároveň nám radí, aby sme nejedli po šiestej hodine večer. Vraj jedenie po tejto hodiny komplikuje spánok a prináša nepríjemné sny. Ako potom môžeme odporúčať potraviny, ktoré pomáhajú so zaspávaním?

V prvom rade – pravda je taká, že pravidlo nejesť po šiestej hodine večer je hlúposť. Hneď si aj vysvetlíme prečo.

banany

Aj žalúdok by v noci spať

Hlavnou funkciou spánku je všeobecná regenerácia organizmu. Počas spánku sa naše telo snaží vypnúť niektoré svoje funkcie a presmerovať svoju pozornosť na časti tela, ktorým sa nemôže venovať cez deň.

Jedným takýmto javom je presmerovanie krvi do svalov. Tie je potrebné v noci intenzívne zregenerovať. Počas dňa sa množstvo krvi nachádza v tráviacej sústave. Z tohto dôvodu by počas spánku nemalo byť v žalúdku jedlo. Toto umožňuje telu vypnúť žalúdok a energiu presunú do svalov.

Ak sa pred spánkom najete, tak žalúdok bude pracovať približne dve nasledujúce hodiny. Presná dĺžka pobytu jedla v žalúdku závisí predovšetkým na jeho konzistencii. Mastným jedlám to trvá dlhšie ako zelenine či ovociu.

Nie je dôležité, či ste vaše posledné jedlo zjedli o šiestej či jedenástej večer. Dôležitá je doba medzi týmto jedlo a spánkom. Tá by mala zohľadňovať čas potrebný na strávenie jedla.

Niektoré látky pomáhajú so zaspávaním

V niektorých prípadoch sa však neoplatí ísť do postele s prázdnym žalúdkom.  Hlad totiž môže brániť pokojnému zaspávaniu. Jednoducho to ruší potrebný pokoj mysle.

Vedecky je dokázané, že niektoré chemické látky pomáhajú náš mozog upokojovať a tak zjednodušujú prechod medzi bdelým stavom a spánkom. Jednou z takýchto látok je aminokyselina triptofán, ktorá je chemickým prekurzorom serotonínu. Mozog si z tejto aminokyseliny vyrába hormón, ktorý ho upokojuje. Telo si dokáže triptofán vyrobiť aj samo. Ak mu však dodáte aminokyselinu z vonkajšieho prostredia, uľahčíte mu život.

Banány

Ak by sme vám mali odporučiť jednu potravinu pred spánkom, tak by to boli jednoznačne banány. O tomto ovocí pokojne môžeme povedať, že ideálnou maškrtou pred spánkom.

Z nutričného pohľadu je dôležitá najmä prítomnosť draslíka. Ten má blahodarné účinky na upokojenie svalov. Predspánková konzumácia banánov tak znižuje riziko svalových kŕčov a ďalších nepríjemností.

Za zmienku stojí aj vysoký obsah horčíka. Ten je známy svojou podporou obehového systému. Horčík tiež pomáha zlepšovať trávenie.

Losos

Kým jeden banán si môžete dať aj krátko pred spánkom, v prípade lososa je lepšie si dopriať po jedle viac času pred spánkom. Rybacie mäso je predsa len ťažšie na trávenie ako ovocie.

Lososy majú dobrý vplyv na spánkom z dôvodu, že obsahujú veľké množstvo omega 3 mastných kyselín. Táto kyselina reguluje stresové hormóny. Inými slovami upokojuje. Stresujúci človek len ťažko zaspí bez upokojenia. Lososové mäso je v tomto procese vítanou pomôckou.

Losos obsahuje aj vitamín B6. Táto látka je kľúčová pri tvorbe melatonínu, čo je hormón výrazne ovplyvňujúci spánok.

Čerešňový džús

Najrýchlejším spôsobom, ako upokojiť hladný žalúdok, je vypiť jeden či dva poháre tekutiny. Vyvarujte sa však alkoholickým nápojom. Tie naoko pomáhajú. Skutočne po nich zaspíte ľahšie. Problém je v tom, že alkohol narušuje spánok ako celok. Po pohári vína síce zaspíte skôr, ráno sa však nezobudíte adekvátne zregenerovaní.

Ideálnym nápojom na dobrú noc je čerešňový džús. Z jedného jednoduchého dôvodu. Takýto džús obsahuje nemalé množstvo melatonínu. Tento spánkový hormón sme už spomínali. Už nepatrná dávka melatonínu vám urýchli prechod medzi bdelým stavom a spánkom.

Sladké zemiaky

Teraz nemáme na mysli žiadne ocukrené klasické zemiaky. Hovoríme o sladkých zemiakov. V ideálnom prípade by ste ich uvarilo. O čosi horšia možnosť je pečenia. Sladké zemiaky sa však dajú aj vyprážať. Pokojne si z nich môžete pripraviť hranolky. Akékoľvek ťažké oleje spánku však neprospievajú. Tomuto spôsobu prípravy sladkých zemiakov by ste sa tak radšej mali vyhnúť.

Sladké zemiaky sú výborné pred spánkom z dôvodu vysokého obsahu draslíka. Ten upokojuje svaly a zlepšuje cirkuláciu krvi.

Mandle

Nie je nič jednoduchšie, ako si krátko pred spánkom zahryznúť do niekoľkých mandlí. Pokojne ich môžete mať vždy na nočnom stolíku pri posteli. Mandle sú bohaté na horčík, ktorý pomáha v prechode do spánku. Mandle obsahujú aj bielkovinu, ktorá sa stará o udržiavanie konštantnej hladiny cukru v krvi.

Cícer

Podobne ako mandle aj cícer môžete jesť kedykoľvek počas dňa. Odborníci odporúčajú cícer jesť počas večere a takto sa pripraviť na spánok. Nemali by sme ho jesť krátko pred spánkom. Cícer obsahuje vitamín B6, z ktorého sa v mozgu syntetizuje serotonín. Tento hormón dobrej nálady je kľúčový aj pri spánku. Vitamín B6 je dôležitý aj pri tvorbe melatonínu.

Mlieko

Je dokázané, že mlieko skutočne pomáha ľuďom so zaspávaním. Veda však doteraz neprišla na to, ako to mlieko robí. Bežnému človeku to však môže byť jedno. Keď to funguje, tak to funguje.

Bezkofeínové čaje

Horúci nápoj pred spánkom upokojí myseľ aj telo. Horúcim nápojom sa nemyslí varené víno či iný alkoholický nápoj. Ideálnou voľbou je čas. Pozor však na zelený a čierny čaj. Tieto druhy čaju obsahujú kofeín, čo je stimulant a pracuje proti spánku.

Optimálnou voľbou sú bylinkové čaje.

Pridaj komentár