0

Spojenie spánku a sexu

Jedným z moderných problémov, ktorý je rozšírenejší viac, ako si bežne vieme pripustiť, je nedostatok spánku.  Chýbajúci spánok je takmer systémový problém, pretože moderná spoločnosť považuje uberanie si zo spánku za niečo normálne, či dokonca želaná. Na prvom mieste stojí materiálny úspech, ku ktorému sa zväčša dopracujete iba usilovnou prácou. Čím viacej pracujete, tým máte viac. A spánok je stav, kedy sa pracovať nedá. Ak si uberiete zo spánku a pridáte k pracovnému času, budete sa mať materiálne lepšie.

Takto sa rozmýšľa, takto to jednoducho funguje. A pritom je veľmi dobre známe, že chronický nedostatok spánku vedie k viacerým zdravotným problémom. Nejako sme sa však naučili, že sa nám to celé oplatí – obetovať zdravie za úspech. Pravdou je však aj to, že väčšina ľudí si neuvedomuje, aké vážne dôsledky nedostatok spánku na človeka môže mať. Vieme, že je to zlé, ale nevieme ako veľmi je to zlé.

Zo spánku nám neukracuje iba hektický životný štýl, ale aj moderné technológie. Smartfón a tablet nie sú iba hračky teenagerov. Blízko k týmto zariadeniam má dnes už hádam každý. So smartfónom či tabletom zaspáva podstatné množstvo ľudí. Na prvý pohľad si možno poviete, že prečo by to bol problém. Však ľudia po storočia zaspávali s knihou. Dnes to akurát vymenili za niečo modernejšie.

Problém je v tom, že čítanie knihy a čítanie z mobilu sú z pohľadu spánku dve diametrálne odlišné veci. Problém elektronických obrazoviek tkvie v tom, že na rozdiel od knihy vyžarujú pomerne špecifické svetlo. Toto svetlo je na takej vlnovej dĺžke, ktoré spôsobuje stimuláciu mozgu. A to je presne opak toho, čo by ste chceli krátko pred spánkom dosiahnuť.

Obrazovka smartfónu či tabletu  vám jednoducho oddiali spánok a navyše dokáže narušiť aj jeho štruktúru. To isté však platí aj pri televízore či iných zariadeniach.

Vedecké poznatky nám jasne hovoria, že nedostatok spánku môže viesť ku kardiovaskulárnym ochoreniam, rakovine či rôzny psychologickým poruchám. Nedostatok spánku výrazne ovplyvňuje ľudský osobnosť a náladu. Bez dostatku spánku budete náladovejší, podráždenejší, nervóznejší a ľahšie podľahnete úzkosti.

Vplyv na psychologickú rovnováhu človeka má za následok aj to, že človeku sa zníži chuť na sex a celé to môže dosiahnuť až úroveň erektilnej disfunkcie. Toto možno vnímať ako varovanie. Pre mnoho ľudí to však asi problém nebude. Ak u nich je na prvom mieste kariéra, tak nejaké znížené libido ich veľmi trápiť nebude.

Spojenie spánku a sexuality je užšie u žien ako u mužov. Súvisí to s tým, že ženský sexuálny život je komplexnejší. Ženské telo zažíva hormonálnu revolúciu pri začiatku tehotenstva, po pôrode, počas dojčenia či pri menopauze.

V roku 2015 americká univerzita v Michigane spravila výskum, kde pozorovali vzťah dĺžky spánku ku chuti na sex nasledujúci deň. Štúdia ukázala, že ľudia, ktorí spali dlhšie mali v nasledujúci deň vyššiu chuť na sex.

Začarovaný kruh

Z článku ste sa dozvedeli, že nedostatok spánku zhoršuje sexuálny život. Zlý sex zase nemá dobrý vplyv na psychiku, čo zase zhoršuje spánok a ten zase ďalej zhoršuje sex. Tomuto hovoríme začarovaný kruh.

Na druhú stranu – ono to funguje aj opačne. Sex zlepšuje spánok a dobrý spánok zase zlepšuje sex a ten zase…

Je to v podstate na vás, ktorý začarovaný kruh si vyberiete. Sex pred spánkom je dokázateľne pozitívna činnosť. Počas a po sexe sa uvoľňujú hormóny šťastie a ďalšie upokojujúce látky, ktoré ľuďom pomáhajú zaspať.

Na túto tému robili v Austrálii jeden výskum. Sledovali dokopy 460 ľudí vo veku 18 až 70 rokov. Až 64 percent ľudí reportovalo, že mali lepší spánok, ak pred ním zažili orgazmus.

Koľko spánku je potrebného?

Všetko toto vyzerá motivujúco. Spať toľko, koľko človek potrebuje, sa jednoducho oplatí. Koľko však treba spať? Koľko hodín je potrebné stráviť v posteli?

Na túto otázku sa nedá poskytnúť jednoduchá odpoveď. Neexistuje niečo ako globálne platné číslo. Každý človek potrebuje individuálne množstvo spánku. Väčšina ľudí sa zmestí do intervalu od 7 do 9 hodín. Nemálo ľudí si však vystačí s menej ako 7 hodinami, respektíve 9 hodín spánku ich neuspokojí. Ako zistiť, kde stojíte vy.  Jednoducho. Pokúste sa niekoľko dní spávať prirodzene. Zaspávajte bez žiadnych pomôcok, bez elektroniky a z postele vstávajte vtedy, keď sa na to cítite.

V dnešnej dobe máte možnosť dopriať si maximálne efektívny spánok. Už sme o tom čiastočne písali. V spálni by ste nemali používať televízor, smarftón, tablet či počítač. Spálňa by mala byť miestom vyhradeným pre spánok. Nemali by ste v nej pracovať, keďže potom by si ju váš mozog mohol spájať s pracovným stresom. Spálňa by mala byť maximálne tichým miestom. Dnes možno takmer dokonale zvukovo odizolovať nielen okná, ale aj steny. V spálni by mala byť tma. Minimálne pri zaspávaní. Ideálne by ste sa však zobúdzali so slnečnými lúčmi na tvári. Spálňa by tak nemala byť znečistená ani svetelne, ani zvukovo.

A aby sme nezabudli – súčasťou dobre spálne by mal byť kvalitný matrac.

Pridaj komentár