0

Ako si predĺžiť deň?

Na prvý pohľad sa môže zdať, že táto otázka je absolútny nezmysel. Veď deň má 24 hodín. Zem sa otáča okolo svojej osi stále rovnako a jeden človek s tým asi len ťažko niečo spraví.

Áno, je to to tak. S rotáciou Zeme nespravíte vy a ani celé ľudstvo vôbec nič. Minimálne zatiaľ. V budúcnosti možno vyvinieme nejaké technológie, ktoré to dokážu. Dnes je to však iba utopická predstava.

spanok xx

Táto otázka však napriek tomu nie je nezmyselná. Stačí si trochu inak definovať deň. Nehovorme o astronomickom dni – teda o otočení sa Zeme okolo vlastnej osi. Hovorme o našom subjektívnom dni – o našom bdelom čase.

Väčšina ľudí strávi spánkom približne 8 hodín denne. Niekto viac, niekto menej. Dĺžka spánku sa mení v závislosti od veku, genetických a iných faktorov. Takto je jasné, že tretinu dňa a života prespíme. Obmedzením spánku by sme si dokázali predĺžiť nielen deň, ale aj celý život.

Ako však na to? Asi najčastejším spôsobom predlžovania bdelého dňa sú rôzne drogy. Teraz nemáme na mysli žiadne mimo zákon postavené chemické látky. Najznámejšou drogou najatou do boja proti spánku je káva. Posledné roky sa používajú aj rôzne energy drinky či iné legálne stimulanti.

Toto riešenie však nie je práve najlepšie. Spánok síce potlačíte, vaše telo si to však pamätá. Bude tým trpieť. Ráno sa nebudete budiť optimálne zregenerovaní.

Existuje však jeden spôsob, ako obmedziť spánok bez toho, aby tým trpel samotný spánok. O čo ide? Hovoríme o polyfázickom spánku.

Čo je to polyfázický spánok?

Polyfázický spánok je spánok skladajúci sa z niekoľkých častí. Bežne spíme v jednej dlhom úseku – zvyčajne v noci. Takýto spánok označujeme ako monofázický.

Polyfázický spánok nie je nič výnimočným. Akurát nie je veľmi obvyklý u bežnej pracujúcej populácie. Polyfázický spánok si bohato užívajú napríklad deti. Potrebný spánok si zadovážia niekoľkými kratšími zdriemnutiami.  V niektorých krajinách sveta je bežný bifázický spánok. To je tá klasická siesta. Po obede si ľudia zdriemnu, aby načerpali nové sily.

Efekt polyfázického spánku

Polyfázický spánok dokáže človeku ušetriť potrebu spánku. Povedzme, že bežne potrebujete v noci spať 8 hodín, aby ste sa ráno zobudili dokonale zregenerovaní.

Efekt polyfázického spánku predpokladá, že rozdelením spánku na viac úsekov sa celková potreba spánku zníži. Ak si popoludní zdriemnete na 2 hodiny, v noci nebudete potrebovať spať ďalších 6 hodín. Bude to menej. Nie je však možné presne povedať, koľko budete potrebovať spať v noci, aby ste sa ráno zobudili v žiadanej kondícii. Je však dokázané, že je to menej.

Prejsť na bifázický spánok nie je až také zložité. Dá sa to aplikovať aj v našich podmienkach, hoci žiadny zamestnávateľ vám nedovolí si po obede na dve hodiny zdriemnuť v kancelárii. Trochu si pospať doma na gauči po príchode z práce zvládne takmer každý.

Polyfázický spánok však nie je synonymom bifázického. Pokiaľ chcete ušetriť viacej spánku, budete musieť rozdeliť spánok na viacej častí. Platí tu jednoduché pravidlo – čím viacej častí má váš spánok, tým kratší je súčet týchto spánkov.

Zosúladiť profesionálny život s polyfázickým spánkom však nie je vôbec jednoduché. Už pri trifázickom spánku začnete narážať na veľké prekážky.  Len skúste spomenúť svojmu šéfovi, že sa chystáte na zásadnú zmenu v životnom štýle a či by vám nevedel upraviť pracovný režim.

Do polyfázického spánku sa z tohto dôvodu bežní zamestnanci veľmi púšťať nemôžu. Takéto riešenie spánku je však vhodné pre ľudí, ktorí nemajú presný pracovný čas. Ideálne je to pre ľudí v slobodných povolaniach. Do úvahy pripadajú aj podnikatelia. Pre každého aktívneho človeka má čas veľkú cenu. Ak má možnosť si upraviť spánok tak, aby ušetriť dve či tri hodiny spánku, môže to pre neho znamenať obrovský benefit.

Ďalšie problémy s polyfázickým spánkom

Najextrémnejšia podoba polyfázického spánku vyzerá asi takto: 2 hodiny bdenia a 20 minútové zdriemnutie. Takto by ste mali byť schopní zredukovať potrebu spánku na veľmi zaujímavé 4 hodiny.

Problém je v tom, že budete musieť pracovať v blízkosti postele. Možno si poviete, že zdriemnuť si môžete kdekoľvek. Na stoličke za pracovných stolom, na gauči či na nejakej karimatke na zemi pracovne.

Toto zvládnete raz za čas. Určite to však nie je optimálne riešenie z dlhodobého hľadiska. Aj pri polyfázickom spánku je dôležité, aby ste spali na dobrom matraci. Dobrým matracom myslíme také lôžku, ktoré zabezpečí uvoľnenie vašej chrbtice.

Efektivita spánku totiž závisí aj od kvality matraca. Na kvalitnom matraci dôjde ku kompletnej regenerácii rýchlejšie ako na nekvalitnom matraci. Na dobrom matraci sa telo môže venovať výhradne regenerácii. Na zlom matraci musí riešiť množstvo nesúvisiacich problémov, ktoré ho zbytočne zaťažujú.

Kúpiť kvalitný matrac dnes nie je najmenší problém. Dokonca nemusíte ani vyjsť z domu. Aj na slovenskom internete nájdete hneď niekoľko predajcov, ktorí vám ponúknu vysoko kvalitné matrace z tých najlepších dostupných materiálov. Najlacnejšie matrace sú vyrobené z polyuretánovej peny. Tým sa radšej vyhnite. Ak vám záleží na kvalite, investujte do taštičkového matraca. Dobrou voľbou sú aj latexové matrace. Taštičkové matrace sú často kombinované z latexovými penami. Taštičkové matrace majú vynikajúcu životnosť, sú ortopedické a vzdušné (znižujú šancu, že sa v matraci premnožia rôzne mikroorganizmy). V boji proti roztočom, baktériám a plesniam sú mimoriadne úspešné aj latexové matrace.

Pridaj komentár