0

Prečo sa zobúdzame unavení?

Ak sa dobre nevyspíme, prenasleduje nás to počas celého dňa formou nervozity alebo podráždenosti. Najväčší problém je, že väčšinou dlhodobo spíme kratšiu dobu ako je odporúčané čo spôsobuje, že neskôr naše telo prestane dodávať energiu, ktorá mu následne chýba. Zobúdzame sa unavený alebo sme celý deň bez energie, ktorú chceme dohnať pomocou kávy alebo energetických nápojov. Prečo únava vzniká a ako s ňou bojovať?

Vznik únavy

Tak ako aj kvalita spánku, tak aj únava je v podstate jedna veľká neznáma. Únavu pociťuje každý jedinec individuálne, a preto sa nedá presne zmerať alebo potvrdiť. Jediné čo je smerodajné, je fakt, že únavu môžeme deliť na fyzickú a duševnú (psychickú), ale aj tieto sa môžu vzájomne prelínať.

Fyzická únava

Tú môžeme pociťovať po ťažkej turistike, športe alebo ak naše telo skúšame nad naše limity. Vtedy sa môže prejaviť trasenie rúk, očných viečok, pocitom na odpadnutie a vracanie, prípadne hučanie v ušiach. Svalová únava sa prejavuje aj poklesom sily, stratou rýchlosti a jemnej koordinácie pohybu.

Preto ak začínate športovať, treba na to ísť pomaly a s rozumom, aby ste si neprivodili ťažkosti, ktoré vás následne od danej aktivity odradia.

Psychická únava

Táto únava je známa pre ospalosť, stratu koncentrácie, prípadne zhoršenie pamäte. Najčastejšie ju môžeme pociťovať napríklad po šoférovaní na dlhé vzdialenosti.

Čo sa týka fyzickej a psychickej únavy, najčastejším spúšťačom sú monotónne fyzické aktivity, bez prestávok, ktoré trvajú príliš dlho.

Prečo sa budíme unavení po prebudení?

Možností je viacero. Ak sa počas dňa unavíme, predpokladáme, že naše telo nám dodá na ďalší deň, novú dávku energie. Avšak, ak máme nekvalitný spánok, ktorý telu neprináša odpočinok, prebúdzame sa s rovnakou únavou s akou sme išli do postele (nech tá je akokoľvek dobrá).

Ak je táto situácia ojedinelá, nemáme sa čoho obávať. Jednoducho sme spali v zlej polohe, môžeme byť prechladnutý alebo sme spali príliš krátko. Problém nastáva, aj sa budíme unavený dlhodobo. Vtedy musíme nájsť príčinu, ktorá môže byť spôsobená rôznymi maličkosťami, ktorých sa nevedome dopúšťame. V najhorších prípadoch môžu za chronickou únavou stáť aj vážne zdravotné problémy. Vieme spoznať rozdiel?

Únava, ktorú spôsobujú zlé návyky

Najväčším nepriateľom pre naše telo je dehydratácia. Preto by sme mali počas dňa piť neperlivé, nesladené nápoje, aby sme telu dopriali dostatočné množstvo tekutín. Príznakmi dehydratácie je napríklad bolesť hlavy, pocit smädu, suché pery ale aj samotná únava.

Nepriateľom pre naše telo sú aj kofeínové nápoje v neskorých hodinách, pretože telu neprinesú ani žiadanú energiu ani v riadnej hydratácií. Jedná sa o energetické nápoje, kávu alebo aj čierny čaj, ktorý môže narušovať spánok a znižovať jeho kvalitu.

Ak sa chceme vyhnúť nekvalitnému spánku, mali by sme prestať s nočnými návštevami chladničky, maškrtením alebo prejedaním. Mastné jedlá sú ťažké na žalúdok, ktorý ich musí dlhšie spracovávať a telo si počas noci neoddýchne.

Medzi ďalšie zlé návyky patrí aj pozeranie TV alebo inej elektroniky, ktorá vyžaruje modré svetlo. Všetko, čo počas dňa robíme, nás v noci dobehne. Ak sa nevyhneme zlým návykom, príliš vyčerpaný organizmus trpiaci chronickou únavou nevylepší ani dostatočne dlhý spánok.

Únava, ktorá pramení z ochorenia

Najčastejšie zdravotné problémy, ktoré majú vplyv na únavu sú nedostatok horčíka, problémy so štítnou žľazou, potravinová intolerancia alebo infekčné choroby ako je angína alebo chrípka. Na únavu sa podpisuje aj depresia, chudokrvnosť, skleróza alebo poruchy spánku.

Ako sa zbaviť únavy?

Ak máte pocit, že únava prichádza zo spánku, mali by ste navštíviť odborníka. Ak si nie ste istý, mali by ste začať zvýšením pitného režimu, pravidelným vetraním bytu/domu,  nezabudnúť oddychovať a nepodceňovať spánkovú hygienu.

Pridaj komentár