29. November 2020

Ako sa zbaviť chrápania?

Kvalitný, ničím nerušený spánok je základ pre váš každodenný život. Ak sa počas noci budíte na nepríjemný zvuk, určite o kvalitnom spánku nemôže byť ani reč. Medzi nepríjemné zvuky patrí napr. ranné zazvonenie budíka. S tým nič nenarobíte, ísť do školy, či práce je potrebné. No ak vás neustále budí nepríjemný zvuk chrápania vášho partnera, či dieťaťa, s tým sa dá bojovať.

Je známe, že chrápaním trpia muži, o niečo menej ženy (aj keď v období tehotenstva, počet „chrápajúcich“ žien rastie) a pri problémoch s krčnými, či nosnými mandľami aj deti. Či dospelý, alebo dieťa potrebuje spánok. Inak hrozí, že sa v práci, v škole neviete sústrediť, cítite sa nevyspato a robíte chyby, ktoré sa vám za normálnych okolností nestávajú.

Takže – Ako sa zbaviť chrápania?

Nastavenie času

Dodržiavajte pravidelný denný a nočný režim. Chodievajte spať vždy v rovnaký čas. Dbajte nato, aby ste spali cca 7 hodín. Zbytočne neponocujte.

Optimálny vzduch v spálni

Nezabúdajte na pravidelné vetranie. Pred spánkom si aspoň na chvíľu vyvetrajte. Teplota v miestnosti, v ktorej spíte by mala byť 20 – 22°C. Vlhkosť vzduchu by mala byť 40 – 55%.

Stravovacie návyky

Ľudia trpiaci nadváhou až obezitou majú väčšie problémy s dýchaním, teda aj s chrápaním. Pred spaním je dobré jesť len ľahké jedlá, obmedzte tučné, sladené a kalorické maškrty. Nepite nadmerné množstvo kávy, energetické nápoje, ani alkohol.

Poloha pri spánku

Poloha tela počas spánku môže výrazne ovplyvniť vaše chápanie. Určite nespite na chrbte. Snažte sa spať na boku. Pri spaní na boku sa môžete sťažovať na bolesti chrbtice, či bedrových kĺbov. Preto je potrebné mať kvalitný matrac, ktorý vám spanie na boku spríjemní. Vy sa potom zobudíte vyspatý a bez bolestí.

Vyvýšenie tela

Určite nespite na rovnom. Používajte vhodný vankúš, ktorý polohu hlavy vyvýši cca 10 – 15 cm. Ku vyvýšenej polohe tela môže pomôcť aj polohovateľný rošt, ktorý zdvihne hornú časť tela o potrebné centimetre. Pozor však, ak siahnete po polohovateľnom rošte, musíte mať k nemu aj správny matrac. Nie každý matrac je vhodný k polohovaciemu roštu.

Ak trpíte upchatým nosom – riešte to

Pri upchatom nose je priechod vzduchu značne obmedzený. Preto pri dýchaní počuť nepríjemné zvuky. Ak ste alergik, príp. trpíte chronickou nádchou, neodkladajte návštevu lekára a riešte to. Sú rôzne prípravky do nosa, ktoré vám pomôžu. Taktiež s alergiou zabojujte vhodným vybavením spálne – antialergickým matracom, vankúšom, perinami atď.

Dbajte na správnu techniku dýchania

Ako pri speve, či hraní na dychový hudobný nástroj bez správnej techniky dýchania sa nezaobíde. Podobne je to aj pri spaní. Existujú rôzne cvičenia na posilnenie svalov hrdla i krku.

Siahnite po pomôckach, či prípravkoch

Na trhu existujú rôzne pomôcky, náplaste, spreje do nosa, či úst, čaje, ktoré zabraňujú chrápaniu. Každý človek je iní a či tieto pomôcky naozaj fungujú zistíte až po ich vyskúšaní. Niekomu to zaberie, inému nie.  

Ak ste skúsili všetko z vyššie uvedených možností a nič vám nepomáha je čas navštíviť lekára. Sú špecialisti, ktorí vám spravia dychovú krivku, ktorá im zozbiera dáta o vašom spánku. Chrápanie môže predstavovať aj závažný zdravotný problém, ktorý môže vďaka nedostatočnému okysličovaniu vnútorných orgánov spôsobiť vysoký krvný tlak, infarkt, či mŕtvicu. Preto chrápanie nepodceňujte.

Related Posts
Comments

Pridaj komentár