0

Nápoje, ktoré vám pomôžu so spánkom

Ideálny spánok majú asi iba deti. So zvyšujúcim vekom sa postupne pohoda v posteli znižuje. Ako starneme, tak nám pribúdajú starosti a časom aj zdravotné problémy. Všetko toto sa podpisuje na kvalite spánku a schopnosti rýchlo zaspať.

V takýchto situáciách nemálo ľudí siaha po liekoch. Tabletky na spanie kúpite v každej lekárni. Takéto lieky pomôžu – otázny je však ich vplyv na zdravie človeka. A to najmä v prípade dlhodobého užívania. Tabletky na spanie rozhodne nie sú riešením problému. Oni ten problém potláčajú.

napojospanok

V tomto článku sa však nebudeme venovať riešeniu príčin nekvalitného spánku. Pozrieme sa na náhrady tabletiek na spánok, na bežné a prírodné pomôcky, ktoré nebudú mať negatívny vplyv na vaše zdravie.

Tip č. 1 – chmeľový čaj

Nie, toto nie je žiadna chýba či hlúpy výmysel. To, že sa s chmeľom stretávate iba v pive ešte neznamená, že neexistuje niečo ako chmeľový čaj. Z chmeľu sa dá uvariť naozaj dobrý čak. O tom, že chmeľ má upokojujúce účinky nikto nepochybuje. Sami viete, ako dokáže jedno či dve pivá človeka uspať.

Prečo si potom nedávať na dobrú noc polliter piva? Výhodou čaju je, že neobsahuje alkohol. Alkohol sa na prvý pohľad môže zdať ako ideálny pomocník so spánkom. Veď mnohí ľudia ho na tento účel aj využívajú. Ono je pravda, že alkohol upokojuje a pomáha so zaspaním. Toto je dokázané a overené. Problém alkoholu je v tom, že narušuje celý spánok. Zaspíte síce rýchlejšie, ale samotný spánok potom nebude mať ideálne parametre – jeho regeneračná schopnosť sa zníži.

Chmeľový čaj obsahuje iba výluh z chmeľu. Žiadny alkohol. Iba chmeľ a horúca voda. Navyše akýkoľvek horúci nápoj má upokojujúce účinky.

Tip č. 2 – čerešňový džús

Kto by nemal rád čerešne. A ešte v tekutej podobe. Čerešňový džús nie je iba chutný, pomáha aj so spánkom. Je vedecky overené, že pohárik čerešňového džúsu ránok a druhý večer pomôže so pohodlným zaspávaním a kvalitnejším spánkom.

Ako to tie čerešne robia? Čerešne obsahujú látky, ktorá pomáhajú pri tvorbe melatonínu, čo je hormón nachádzajúci sa v mozgu, ktorý reguluje spánok. Alternatívou je konzumovať priamo čerešne. V džúse však všetky potrebné látky získate v koncentrovanejšej podobe.

Tip č. 3 – kokosová voda

Kokosová voda je hit posledných rokov. Tento nápoj sa čím ďalej viac presadzuje na poli športových nápojov. Má vynikajúce zloženie minerálov a elektrolytov. Takmer dokonale hydratuje telo.

Kokosovú vodu však nemusíte piť iba vtedy, keď sa pripravujete na maratón či iný športový výkon. Kokosová voda je dobrým priateľom spánku. Obsahuje horčík, ktorý vám pomôže k príjemným snom. Možno aj k snom o krásnej tropickej pláži.

Kokosová voda sa získava z nezrelých kokosových orechov. Keď je takýto orech mladý, obsahuje vo svojom vnútri veľa vody. Ako orech starne, množstvo vody sa znižuje. Zároveň rastie biela dužina, ktorá sa neskôr strúha na kokosovú múčku.

Tip č. 4 – banánové smoothie

Tak tento nápoj je mimoriadne chutný. Nejde o žiadnu medicínu, pri ktorej by ste trpeli. Tu budete mať skôr problém, že nebudete vedieť prestať. Banány sú výborné predspánkové jedlo. Ak si dáte krátko pre uľahnutím do postele jeden či dva banány, spánku pomôžete. Banány totiž obsahujú látky, ktoré stimulujú produkciu potrebných hormónov.

Banánové smootie trávenie banánu v žalúdku výrazne uľahčuje. Príprava banánového smoothie je mimoriadne jednoduchá. Okrem banánu budete potrebovať za čajovú lyžičku mandľového masla a trochu sójového mlieka.

Tip č. 5 – bezkofeínový zelený čaj

Tu je potrebné si dávať osobitý pozor na to, aby ste si bezkofeínový čaj nepomýlil s tým bežným kofeínovým. Namiesto pokojnejšieho spánku by ste mali presný opak – bezsennú noc.

Zelený čaj obsahuje theanín, teda upokojujúcu látku. Problém je zvyčajne v tom, že obsahuje oveľa viac kofeínu, ktorý akékoľvek účinky theanínu eliminuje. Moderné technológie však dokázali takmer nemožné – odstránili kofeín z čaju. Takto si môžete kúpiť tento čaj-nečaj a užívať si pokojný spánok.

Tip č. 6 – kamilkový čaj

Kamilkový čaj je roky súčasťou slovenskej ľudovej lekárne. Kamilky sú známym uspávačom – navyše majú znamenitú schopnosť upokojiť žalúdok. S problematickým žalúdkom sa veru ľahko nezaspáva.

Pri príprave kamilkového čaju je potrebné si dávať pozor na správne vylúhovanie. Bylinky by mali byť v horúcej vode po dobu 10 minút.

Tip č. 7 – mlieko

Na záver si dáme asi najväčšiu klasiku. Už naše staré mamy a aj ich staré mamy veľmi dobre vedeli, čo dokáže teplé mlieko. Nemusíme objavovať Ameriku, aby sme si dopriali kvalitný spánok. Nemusíte míňať peniaze na tabletky na spanie, keď máte v chladničke niečo, čo vždy fungovalo.

Teplé  mlieko si môžete vylepšiť lyžicou či doma medu.

Tento zoznam 7 tipov na nápoje pomáhajúce so spánkom určite nie je vyčerpávajúci. Berte to ako inšpiráciu k objavovania jedinečného sveta tradičnej medicíny a tajomstiev našich predkov. Na to, aby ste niečo spravili s kvalitou svojho spánku nemusíte chodiť do lekárne. Stačí trochu snahy a dôvtipu a môžete dosiahnuť zázraky.

 

Pridaj komentár