0

Môže mať jedlo vplyv na kvalitu spánku ?

Jedlo má vplyv nie len na zdravie, ale aj na psychiku človeka. Dôkazom môžu byť napríklad aj bylinky, ktoré sa v minulosti používali nie len na konzumáciu ale aj liečbu. V jedle sa nachádzajú aj rôzne živiny a látky, ktoré ovplyvňujú mozog, prípadne naše aktivity. Preto nás zaujímalo, ako jedlo vplýva na kvalitu spánku.

Potraviny vplývajúce na náladu

Podľa výskumu vykonaného Mayo clinic, je potvrdené, že na zlepšenie nálady majú vplyv potraviny obsahujúce:

  • Horčík
  • Trypofán
  • Kyselina listová
  • B vitamíny
  • Omega 3 mastné kyseliny.

Podľa štúdie sa odporúča zaradiť do jedálnička okrem vyššie spomínaného predovšetkým ovocie a zeleninu, bielkoviny a komplexné sacharidy. Nemali by sme zabúdať ani na dostatok čistej pitnej vody. Mnoho ľudí preferuje balené minerálky alebo sladené vody, avšak vaše telo a príroda sa poteší, ak dáte prednosť čistej vode. Ak čistú vodu nepreferujete, alebo je voda z kohútiku vo vašom regióne rôzne zafarbená, obsahuje veľa chlóru alebo rôznych nečistôt, môžete dať prednosť nesladenému čaju.

Problémy s pozornosťou, náladovosťou alebo sústredenosťou môžu vznikať po konzumácií sacharidov s vysokým glykemickým indexom. Na mysli máme biele pečivo, sladké pečivo, dezerty či iné sladkosti, ktoré rýchlo zvyšujú hladinu cukru v krvi.

Neskôr hladina cukru prudko klesne, čo vyvolá pocit hladu, problémy s pozornosťou atď. V prípade strukovín a celozrnných výrobkov  je tempo zvyšovania hladiny cukru v krvi pomalšie a preto sa mozog dokáže lepšie sústrediť.

Žiadané potraviny pre činnosť mozgu

Mozog pre svoje fungovanie potrebuje glukózu, stopové prvky, aminokyseliny a proteíny, ktoré získava zo stravy.  Pre lepšiu činnosť mozgu sa odporúča konzumácia orechov (mandle a lieskovce) , semien a tučných rýb (losos, tuniak). Pre zlepšenie mozgovej aktivity aj vo vyššom veku sa odporúča konzumácia jedál s vitamínom E. výsledkom niektorých štúdií dokonca bolo, že vit. E prechádza demencií. Pozitívny vplyv majú aj čučoriedky, ovsené vločky, pohánka, hnedá ryža.

Vplyv potravín na spánok

Negatívny vplyv na spánok má predovšetkým to, keď tesne pred spaním skonzumujeme tučné, ťažké a pikantné jedlá (a tým teraz nemyslíme, to že zvýšite vašu váhu – dobrý matrac tak ľahko nepreťažíte 🙂 ).

Vyhýbať by sme sa mali aj alkoholu alebo sladkému jedlu pred spaním. Je to z toho dôvodu, že ťažko stráviteľná strava telo zbytočne zaťaží a namiesto toho, aby si organizmus oddýchol, bude nabudený k činnosti.

V prípade hovädzieho mäsa vám odporúčame, aby ste sa mu vyhýbali najmenej 4 hodiny pred spaním. Obsahuje nasýtené tuky, ktoré sú taktiež ťažšie stráviteľné. Ak obľubujete konzumáciu tvrdých syrov pri seriály alebo filme tesne pred spaním, mali by ste sa tomuto zvyku vyhnúť. Tak ako hovädzie mäso, tak aj gouda, niva, syry s modrou plesňou alebo parmezán obsahujú nasýtené tuky. Ovocie obsahujúce vlákninu, ako sú napríklad broskyne, by ste si mali nechať na poobedné hodiny.

Ťažké jedlo pred spaním nemá vplyv len na kvalitu spánku ale aj na spaľovanie tukov, ktoré sa dokáže zastaviť aj na niekoľko hodín, ak telo pred spaním príjme veľké množstvo sacharidov.

Pozitívny vplyv na spánok

  • Cícer, grilované kuracie mäso, morčacie prsia (obsahujú menej nasýtených tukov)
  • Pečené alebo varené zemiaky (obsahujú tryptofán – podporuje ospalosť)
  • Ovsené kaše s orechmi a medom ( stabilizujú hladinu inzulínu v tele)
  • Arašidové maslo
  • Mlieko s medom (aminokyseliny, glukóza v mede, tryptofán)
  • Čerešňová, citrusová šťava,
  • Banány (horčík a podpora meletanínu)
  • Kamilkové, medovkové čaje (odbúravanie stresu a nespavosti – pôsobia upokojujúco)

Pridaj komentár