0

Čo dokáže jedna noc bez dostatočne dlhé spánku?

Na našom webe sa objavilo už niekoľko článkov, ktoré sa zmieňujú alebo priamo zaoberajú vplyvom absencie spánku na život človeka.

Sme toho názoru, že zopakovať si túto tému nikdy nie je na škodu, pretože dôležitosť dostatočného množstva spánku je neustále podceňovaná.

V tomto článku sa nebudeme pozerať na dlhodobé vplyvy nedostatku spánku na zdravie človeka. Tým rozhodne nechceme povedať, že tieto vplyvy sú zanedbateľné alebo by sme im nemali venovať pozornosť. To určite nie.

Spánok nemá vplyv iba na zdravie človeka. Jeho nedostatok má ekonomický aj spoločenský význam. Určite sa pravidelne stretávate so situáciami, pri ktorých stretnete nevrlého úradníka či iného zamestnanca. Dokonca to nemusí byť ani žiadny zamestnanec. Problém môže vzniknúť aj s rodinným príslušníkom. V takýchto situáciách sa vina zväčša zvaľuje na povahu človeka. Ak je niekto nepríjemný, tak to má v génoch. On či ona za to jednoducho nemôže.  Takýto sa narodil. Jediná chyba je, že zamestnávateľ nevie donútiť takéhoto človeka sa pretvarovať – respektíve takéhoto človeka nemal nikdy ani zamestnať.

Pritom vinníkom môže byť spánok. Samozrejme, že nie vždy. Po svete sa pohybuje množstvo naozaj nepríjemných ľudí, ktorým by nepomohlo ani 10 hodín spánku. Nezanedbateľné množstvo mrzutých ľudí je v takomto stave kvôli tomu, že si v noci nedopriali dostatok spánku. Dnes je už veľmi dobre známe, že do takéhoto stavu sa môžete dostať už jednej noci bez dostatočného spánku. Nepotrebujete si šetriť spánkový deficit.

To, že sa na vás úradník neusmeje, je síce nepríjemné, ale v zásade to problém nepredstavuje. Ak úradník spraví to, čo by mal, a to všetko v rozumnom čase. Problém je v tom, že nedostatok spánku dokáže negatívne ovplyvniť aj toto.

Inými slovami – nedospaná noc dokáže vplývať na produktivitu práce. Keď sa na to pozriete z pohľadu jedného zamestnanca, tak ten veľa škody napáchať nedokáže. Horšie to už  vyznieva v prípade, ak sa na stratu produktivity práce pozriete z pohľadu celej firmy, štátne správe či dokonca celej národnej ekonomiky. Tu sa už dostávame k závratným číslam.

Ekonomické škody sú však stále iba o peniazoch, teda o niečom, čo je síce dôležité, ale nie najdôležitejšie.  Nedospaná noc však môže viesť aj k smrti. Nedostatok spánku dokáže výrazne narušiť kognitívne funkcie. Teraz nemáme na mysli iba to, že počas šoférovania zaspíte či upadnete do mikrospánku. Toto je ten najviditeľnejší prípad.

Nedostatok spánku však spomaľuje reakčný čas a zhoršuje schopnosť správne sa rozhodovať. V prípade kritických situácií je potrebné sa rozhodnúť správe v zlomku sekundy. Reakcie musia byť rýchle a presné a práve toto dokáže narušený spánok nabúrať.

Šoférovania automobilu je iba jedna z mnohých situácií. Vysokú zodpovednosť môžete niesť aj na mnohých pracovných pozíciách. Jedno zlé rozhodnutie nemusí vždy spôsobiť katastrofu.  Zle fungujúci mozog však môže viesť k sérii zlyhaní, ktoré môžu viesť ku katastrofe. Histórie je plný príbehov, kde spánok hral hlavnú úlohu.

Nedostatok spánku je chronickým problém ambicióznych ľudí. Často sa spoliehajú na 4 či 5 hodín spánku denne.  K zmene životného štýlu ich často motivujú až fatálne zlyhania ich organizmu. Niektorí sa z toho poučia až tak, že trvajú na tom, aby aj ich zamestnanci spávali toľko, koľko ich organizmus vyžaduje.

Riešenie?

Nad nedostatkom spánku nie je dobré iba rozmýšľať. Treba konať. Ono to nie je až také zložité.

V prvom rade je potrebné si uvedomiť, akú významnú rolu spánok v živote človeka hrá. Na začiatok možno postačí si prečítať tento článok. Treba však spraviť viac. Na varovania sa dá rýchlo zabudnúť. Potenciálne riziko nedostatku spánku je potrebné mať neustále na pamäti. Je potrebné si uvedomiť, že ukracovanie si zo spánku v konečnom dôsledku nevedie k lepším výsledkom. Ak spávate príliš máte, vaša produktivita práce bude nižšia.

Ak strávite v práci 12 hodín plných zívania, klipkajúcich očí, bojujúc s únavou, až tak veľa toho nespravíte. Určite je efektívne byť v práci 8 hodín a pracovať v rýchlejších obrátkach.

Základom by malo byť obmedzenie pracovného času. A to dôsledné. Týkať by sa to malo najmä ľudí, ktorí majú nejakú zodpovednosť a prípadné chyby by  mohli viesť k nepríjemným dôsledkom.

Ľudia však môžu mať problém sa donútiť do nejakého pravidelného rytmu. Väčšinou to však inak nejde. Spánok je potrebné nadradiť práci.

Ak chcete viac pracovať bez toho, aby ste tomu obetovali spánok, môžete sa pokúsiť maximalizovať regeneračnú schopnosť spánku. Môžete sa pokúsiť si vytvoriť dokonalú spálňu.

Základom každej spálne je matrac. Ten by mal zodpovedať vášmu zdravotnému stavu. Dobrý matrac nie je práve najlacnejšia záležitosť – ide však o investíciu na 7 až 10 rokov. Keď si to rozpočítate na jeden deň spánku, až také zlé to rozhodne nebude. Do dobrého matraca sa však oplatí investovať.

Netreba zabúdať aj na posteľ. Tá by mala byť pevná. Ideálne zospodu odvetraná. Teda zabudnite na postele s úložnými priestormi. V spálni by ste mali mať iba posteľ. Žiadnu pracovňu či televízor. Pred spánkom je dobré sa vyhýbať akejkoľvek práci či zábave s počítačom, notebookom, tabletom si smartfónom. Všetci tieto zariadenia zbytočne stimulujú mozog a odďaľujú spánok.

Pridaj komentár