0

Chrápanie a jeho zdravotné riziká

Chrápanie nie je žiadna nová civilizačná choroba. S ľudstvom sa tento neduh vlečie celé tisícročia.

Chrápanie sa v našich končinách väčšinou vníma ako niečo, čo dokáže narobiť množstvo problémov. Nie však chrápajúcemu, ale jeho partnerovi či vo všeobecnosti ľuďom, ktorí musia s chrápajúcim zdieľať spálňu.

chrapanie

Chrápanie je veľmi rozšírený problém. O čosi častejšie postihuje mužov. Štyria z desiatich dospelých mužov chrápu. Pri ženách je to 3 z desiatich.  Obeťami chrápania sú tak z väčšej časti ženy. Vo väčšine prípadoch je chrápanie relatívne únosné. Človek chrápe iba po určitú časť spánku a nespôsobuje až taký veľký hluk. V ojedinelých prípadoch je chrápanie také intenzívne, že pri takomto jedincovi nedokáže zaspať prakticky nikto.

Pokiaľ spávate vedľa chrápajúceho jedinca, tak sa to môže prejaviť na kvalite vášho spánku. A tá je dôležitá z pohľadu zdravia. Často sa však zabúda, že v tomto rozpoložení trpí oveľa väčším rizikom poškodenia zdravia práve chrápajúci. Mnoho ľudí si stále myslí, že chrápanie je akurát trápny či dokonca niekedy smiešny údel osudu.

Čo dokáže spôsobiť chrápanie?

Hoci je chrápanie také rozšírené, nikdy by sme ho nemali podceniť. Určite nejde o nič humorné či zábavné. Chrápanie môže byť prejavom zhoršujúceho sa zdravotného stavu a ako také môže viesť k viacerým poruchám zdravia.

Chrápanie býva jednou z hlavných príčin nevyspatosti, bolestí hlavy či rôznych sexuálnych porúch. Asi najčastejšie však vedie k rôznym srdcovo-cievnym poruchám. Častý je zvýšený krvný tlak či srdcová arytmia. V extrémnych prípadoch môže chrápanie viesť až k infarktu či mozgovej porážke.  Už z tohto krátkeho zoznamu chorôb by malo byť každému jasné, akú pozornosť je potrebné venovať chrápaniu.

Problém mnohokrát vzniká vtedy, ak človek spáva sám. Takýto jedinec môže chrápať bez toho, aby o tom čo i len tušil. Jednoducho mu to nemá kto povedať. Aj v extrémnych prípadoch chrápania sa o svojich zdravotných problémoch dozvie pomerne neskoro. Príznaky chrápania sa síce dostavia oveľa skôr, človek si ich však nevšimne.  Ak sa pravidelne zobúdzate unavený, a to aj napriek tomu, že ste spánku venovali veľa času, len zriedka to pripíšete na vrub chrápaniu, o ktorom ani neviete.

Ako vzniká chrápanie

Ten jedinečný zvuk, ktorý si sotva niekto pomýli s niečím iným, vzniká v horných dýchacích cestách. Tvoria ho mäkké tkanivá – mäkké podnebie sa každým nádychom rozochvie a to spôsobí charakteristický zvuk.  Chrápanie je vždy jedinečné – rovnako ako ľudský hlas.

Intenzita chrápania do veľkej miery závisí od polohy spánku.  Chrápanie je dokázateľne najintenzívnejšie, pokiaľ ležíte na chrbte. To neznamená, že človek v iných polohách nechrápe. Pri ležaní na chrbte je celé dýchacie ústrojenstvo v najlepšej polohe na intenzívny zvukový prejav.

Najjednoduchším spôsobom, ako bojovať proti chrápaniu, je sústrediť sa na polohu pri spánku.  Samozrejme, že vedome si nezabránime, aby sme zaujali túto polohu.  Existuje však viacero trikov, ktoré ľuďom zabránia spať na chrbte. Veľmi účinnou metódou je napríklad všitie tenisovej loptičky na vnútornú stranu pyžama v oblasti chrbtu. Pokiaľ si chrápajúci oblečený do takéhoto pyžama ľahne na chrbát, verte tomu, že sa mu nebudete pohodlne spať. Nepotrvá dlho a mozog vyšle telu signál, aby zmenilo polohu. Je to jednoduchý a lacný trik, ktorý navyše vo väčšine prípadov funguje.

Apnoe

Syndrómom obštrukčného spánkového apnoe je problém, s ktorým sa stretáva relatívne malá časť chrápajúcich ľudí. Z rôznych problémov súvisiacich s chrápaním však patrí medzi najzávažnejšie.

Najväčším problémom je to, že o tomto ochorení nemusíte ani len tušiť. Nemá totiž žiadne viditeľné príznaky.

Syndróm obštrukčného spánkového apnoe sa prejavuje zastavením dýchania počas spánku. Vo väčšine prípadov ide iba o niekoľkosekundové prerušenie dýchania, ktoré samé o sebe nepredstavujú veľký problém. Ak však k takémuto prerušeniu spánku dôjde počas noci niekoľko sto krát, vznikne problém. Ten si však nemusíte uvedomovať hneď.

Apnoe sa zvyčajne prejavuje nízkou kvalitou spánku. Vo výsledku to vyzerá tak, že ráno sa zobudíte unavení, a to aj napriek tomu, že ste si dopriali viac ako štedrú dávku spánku. Apnoe má negatívny vplyv na kardiovaskulárny systém. Zvyšuje oxidatívny stres, čoho jedným z dôsledkov je aj rýchlejšie starnutie buniek.

V niektorých prípadoch zastavenie dýchania môže trvať aj niekoľko desiatok sekúnd či dokonca minútu. Toto sú už vážne stavy, ktoré sú veľkým rizikom pre zdravie človeka. Vyhľadanie odbornej pomoci je tu nevyhnutnosťou.

Ako bojovať proti chrápaniu?

Jeden spôsob, ako obmedziť chrápanie, sme už v tomto článku spomenuli. Ciest, ako sa vyvarovať tohto nebezpečného prejavu počas spánku je však viacero.

Mnohí odborníci na spánok vám napríklad poradia, aby ste začali spievať. Chrápanie totiž súvisí so slabými svalmi na krku a spievanie ich dokáže účinne posilniť.

Nosné prúžky ste určite už videli u profesionálnych športovcov. Ich úlohou je maximálne rozšíriť dýchacie cesty v nose. Rovnaký efekt budú mať aj na spiaceho. Akékoľvek uvoľnenie dýchacích ciest bude mať len pozitívne efekt na chrápanie.

Ďalšou efektívnou metódou na elimináciu chrápania je zvlhčovanie vzduchu v spálni. V ideálnom prípade za použitia morskej soli. Vlhký morský vzduch má totiž blahodarné účinky na dýchanie.

Pridaj komentár