0

Aký majú na spánok vplyv elektronické zariadenia?

Spánok v druhom desaťročí 21. storočia vyzerá úplne inak, ako tomu bolo povedzme sto rokov nazad. Týka sa to najmä podmienok v akých zaspávame.

Ešte na začiatku 20. storočia ľudia na Slovensku spávali na slamených mechoch, ktoré boli známe ako strožliaky. Ťažko povedať, aké pohodlné to bolo. Určite ich však viac zaťažovalo ich okolie – ľudia mohli iba snívať o tom, že by mali na spánok vyčlenenú samostatnú izbu. Všetci spali v jednej izbe, ktorá bola zväčša aj kuchyňou, obývačkou a zvykla plniť aj ďalšie funkcie. A to rodiny boli podstatne väčšie, ako ich poznáme dnes.

telka v spalni

Dnes sa sentimentálne hovorí o tom, že v minulosti si ľudia dopriali viac spánku. Vraj v súčasnosti žijeme v strese a na dobrý spánok jednoducho nemáme čas.

Naši predkovia možno síce spali dlhšie, kvalita spánku však bola oveľa nižšia. Spali na zlých matracoch v izbe plnej ďalších ľudí. A teraz si to porovnajte s vašou pohodlnou spálňou.

V minulosti ľudí otravovali v posteli blchy či iné nepríjemné organizmy – dnes nám spánok narušujú rôzne elektronické zariadenia. Nie je tomu tak dávno, kedy sme mali v domácnostiach akurát televízor. Aj ten bol jeden, a to v obývačke. Dnes nájdete v bežnej domácnosti oveľa viac obrazoviek. Počítače, notebooky, tablety, smartfóny si neraz nájdu aj cestu do postele. Aký to má vplyv na kvalitu nášho spánku?

Pozor na televízor

Pomerne veľa ľudí si zvyklo na zaspávanie pri televízore. Keď ľudia mávali v domácnosti iba jeden televízor, zväčša sa to nedialo. Televízor bol v obývačke, kde pri ňom rodina trávila spoločné chvíle. Neskôr sa však televíznym prijímačom podarilo prepracovať až do spálne. Ľudia odložili knihy a pri zaspávaní sa začali venovať sledovaniu televízie. Dobre sa im pri tom zaspávalo.

To, že sa vám dobre pri televízore zaspáva, ešte ani zďaleka neznamená, že pomáha aj spánku ako takému. Mnohé štúdie dokazujú, že sledovanie televízie krátko pred zaspaním má negatívny vplyv na kvalitu spánku.

Mozog pred spánkom postupne prechádza do pokojného štádia. Upokojuje sa celé telo. V ideálnom prípade by mozog nebol pred spánkom ničím stimulovaný. Dobré je ho naopak upokojiť.  V tomto smere je vhodné napríklad čítanie, ktoré efektívne mozog unaví a upokojí.

Televízor však takto nefunguje.  V televízii zvyčajne nájdete dramatické scény, ktoré nenechajú mozog ľahostajný. Rôzne seriálové či filmové scény sú robené na to, aby zaujali. A oni ten mozog skutočne zaujmú. Problémom je, že ono si toho vôbec nemusíte byť vedomí. Mozog dokáže príbeh v TV sledovať aj podvedome.  Násilné scény sa potom môžu spracovať počas spánku, čo naruší jeho priebeh.

Podobný vplyv má aj blikanie televízora – či už ide o prirodzené blikanie obrazu, alebo rôzne svetlá často sa meniacej scény. Všetko toto mozog stimuluje a bráni mu v prirodzenom prechode do regenerujúceho spánku.

Notebooky, tablety, smartfóny

Všetky formy počítačov (kam patria aj tablety či smartfóny) sú svojím spôsobom mobilné televízory. Princíp, ako narúšajú spánok, je takmer rovnaký. Obrazovka je však oveľa bližšie, čím môže mať ďaleko silnejšie účinky. Obrazovky tabletov či smartfónov dokážu mozog stimulovať takým spôsobom, ktorý dokáže výrazne oddialiť spánok.

Asi najväčšou nevýhodou tabletov a smartfónov z pohľadu spánku je ich mobilita. Televízor je stacionárny. Kde ho umiestnite, tam sa naň budete pozerať. Taký tablet si však bez akýchkoľvek problémov zoberiete so sebou do postele. Môžete sa tam s ním hrať bez toho, aby vás to obťažovalo. Obrazovku tak môžete mať pár centimetrov od očí a s tabletom môžete aj zaspať. Teda rovno aj prespať celú noc.

Vplyv elektromagnetického smogu

Elektronické prístroje majú aj ďalší cestu, ako narušiť spánok. Určite ste už počuli o elektromagnetickom smogu. Každý elektronický prístup vytvára elektromagnetické pole. Toto pole má rôznu veľkosť – zväčša závisí od výkonu prístroja.

Nie je presne známe, ako elektromagnetické pole narúša spánok. Dôležité je však to, že sa tak deje.

Do tejto kategórie môžeme zaradiť aj mobilné a wifi siete. Nedávno vyšla štúdia, ktorá dokazuje, že používanie mobilných telefónov nevedie k rakovine mozgu. Je však známe, spánku to neprospieva.

Spálňa bez elektroniky

Jedno zo základných pravidiel spánku by znelo asi takto: spálňa by mala byť určená iba na spánok a sexuálne aktivity. Nemali by ste tak v nej pozerať televízor či pracovať na počítači.

Televízor by mal byť v inej miestnosti. Notebooky či tablety by mali zostať odložené mimo spálňu. V ideálnom prípade by ste to mali spraviť aj s mobilným telefónom. Nechať mobil v kuchyni či obývačke však pre mnohých ľudí môže byť neriešiteľný problém. V tomto prípade sa snažte, aby ste ho mali od nočného stolíka čo možno najďalej.

Nejakú tú pozornosť je vhodné venovať aj elektronickým budíkom. Tomuto zariadenie sa vyhne len málokto. Neznamená to však to, že tu nejde čosi vylepšiť. Vždy sa dajú kúpiť mechanické alarmy. Prípadne je dobré alarm umiestniť ďalej od nočného stolíka. Pri jeho stíšení síce budete musieť vstať, vášmu spánku to však čosi pomôže.

Vždy sa dá v spálni čosi zlepšiť. Ak nechcete v nej spraviť revolúciu, vždy môžete postupovať krok za krokom. Na začiatok môžete premiestniť televízor. Alebo začať obmedzovať jeho sledovanie. Krok za krokom sa dopracujete k zdravej spálni.

 

Pridaj komentár