0

Zopár vecí, ako okamžite zlepšiť svoj spánok

Sotva by ste našli niekoho, kto by aj dnes bol presvedčený o tom, že spánok a jeho kvalita nie sú dôležité. Názory na dôležitosť spánku sa samozrejme môžu líšiť a aj sa líšia. Aj zo spánku sa môže stať centrum pozornosti. Opačným extrémom je zaradenie spánku na okraj životných priorít. Nie každému sa totiž chce venovať množstvo času a peňazí do spánku a s ním spojených vecí.

V tomto článku sa nesnažíme hovoriť o absolútnom riešení. Pokúsime sa nájsť niekoľko spôsobov, ako okamžite zlepšiť kvalitu spánku. Áno, ono to môže byť naozaj také jednoduché. Všetko, čo na začiatok potrebujete, je rozhodnutie.

lepsi-spanok

Kúpte si lepší matrac

Táto zmena síce nie je zadarmo, ale dokážete ju spraviť prakticky okamžite. Stačí sa vybrať do najbližšej predajne matracov. Nie však do hocijakej. Ak ste pri matracoch laik (kam patria takmer všetci ľudia), je dobré zájsť do predajne, kde vám budú vedieť poradiť. Do predajne, kde predávajú ľudia, ktorý matracom skutočne rozumejú. Dobrý predavač sa vám nepokúsi predať matrac, na ktorom najviac zarobí, ale matrac, ktorý je pre vás tou najlepšou voľbou z pohľadu kvality spánku. Samozrejme s ohľadom na vaše finančné možnosti.

Väčšina predajcov matracov však podmienku odbornosti nespĺňa. Dokážu akurát vytvoriť dojem odbornosti. To nie je až také zložité. Predavač má pred vami vždy veľkú výhodu, keďže vy o matracoch viete minimum.

Dobrý matrac si môžete kúpiť aj na internete. Nevýhodou je, že doma ho nebudete mať v ten istý deň, ako si ho objednáte. Aj pri internetových obchodoch platí, že je potrebné sa zamerať na kvalitu. Ideálny internetový obchod prevádzkuje priamo výrobca matracov. Aj na Slovensku nájdete takýchto obchodov hneď niekoľko.

Prestaňte si pomáhať alkoholom pri zaspávaní

Problémy so zaspávaním sa zvyšujú s rastúcim vekom. Mladí ľudia len zriedka trpia týmto neduhom. S vekom prichádzajú pracovné a rodinné starosti. Zdravotné problémy sa začnú stávať bežnou súčasťou života.

Mnoho ľudí rieši problémy so zaspávaním alkoholom. Nejaký ten pohárik vínku či pol deci tvrdého naozaj pomôžu s privolávaním spánku. Alkohol upokojuje telo, zrelaxuje myseľ a spánok je bližšie. Problém je však  v tom, že táto pomôcka spôsobí zhoršenie kvality spánku. Síce rýchlejšie zaspíte, ale ráno sa zobudíte v horšom stave. Toto zase vedie k ďalším problémom so zaspávaním a človek sa tak poľahky dostane do začarované kruhu, z ktorého nemusí byť jednoduchého uniknúť.

Vysadenie alkoholu nemusí byť zložité, ak tento krok spojíte s dodatočnou podporou. Existuje pomerne veľa trikov či metód, ako si zrýchliť zaspávanie a bojovať s nespavosťou. A teraz nemáme na mysli iba počítanie ovečiek. Spánku dokáže pomôcť napríklad taká teplá sprcha krátko pre zaľahnutím do postele.

Odstráňte televízor zo spálne

Takto toto zvládnete v priebehu niekoľkých minút. Televízor v spálni nemá, čo robiť. Je to však bežná súčasť rodinného života na Slovensku. Mnoho ľudí si dokonca myslí, že bez zapnutého televízora nedokážu zaspať.

Pravda je však taká, že televízor zbytočne stimuluje mozog. Tento orgán je potrebné pred spánkom upokojiť, nie stimulovať. K zvýšenej aktivite mozgu prispieva nielen televízor, ale aj televízia. Televízor je zariadenie, ktoré emituje špecifické svetlo, na ktoré mozog automaticky reaguje zvýšenou aktivitou. Televízia sa na druhú stranu postará o napätie, strach, vzrušenie a ďalšie emócie, ktoré nedajú mozgu spať.

Modernou formou televízora sú rôzne počítače, tablety či smartfóny. Všetky tieto zariadenia vyžarujú rovnaké svetlo, ako televízory. Navyše ich ešte máte oveľa bližšie k očiam. V ideálnom prípade by ste zo spálne spravili miesto, kde by mali všetky obrazovky prísny zákaz vstupu a zábavu by ste obmedzili maximálne tak na klasickú knižku. Zo spálne je vhodné spraviť miesto určené výhradne na spanie (prípadne intímne aktivity). V spálni by sme preto nemali pracovať, cvičiť či vykonávať iné náročné aktivity.

Dávajte si pozor na to, čo jete pred spánkom

O tom, že po šiestej večer by sme nemali jesť, počula väčšina z nás. Toto pravidlo je však umelé, aj keď v základe pravdivé. Dôležité je, aby žalúdok bol pred spánkom v pokoji a nemusel sa venovať intenzívnemu tráveniu. Trávenie znižuje kvalitu spánku. Neznamená to však, že by ste nemali jesť po 18. hodine. Záleží na tom, kedy chodíte spávať. Na veľké jedlá by ste mali zabudnúť cca 2 hodiny pred spánkom. Približne takýto čas totiž trvá, dokým žalúdok dokončí trávenie.

Na druhú stranu nie je vhodné vchádzať do postele s prázdnym žalúdkom, ktorý spôsobuje nepokoj. Ak sa cítite neznesiteľne hladný, jedzte. Dajte si akurát pozor, čo. Ako ideálne jedlo krátko pred spánkom na zahnanie hladu možno odporúčať banány.

Znížte teplotu vo svojej spálni

V moderných domácnostiach nie je problém nastaviť teplotu každej miestnosti osobitne. Nie je ani najmenší dôvod, prečo by teplota v spálni mala byť totožná s kuchyňou či obývačkou. V spoločenských miestnostiach potrebujeme vyššiu teplotu, aby sme sa tam cítili komfortne. V spálni je to presne naopak. Spánku prospieva nižšia teplota. Ak máte v spálni príliš veľkú teplotu, dokáže to skomplikovať spánok. Teplota v spálni by tak vždy mala byť o niekoľko stupňov nižšia ako teplota v ostatných častiach domu (okrem chodby).

Pridaj komentár