0

Vplyv nárazového sledovania seriálov na spánok

Nezdá sa vám nadpis tohto článku? Čo je to predsa nárazové sledovanie seriálov? Čo je to za nezmysel?

Na začiatku to musíme trochu vysvetliť. Tento článok sa bude primárne zaoberať štúdiou amerických vedcov, ktorí sledovali tzv. binge watching. Prečo sa do tohto článku snažíme prepašovať angličtinu? Dôvod je jednoduchý. Máme problém s prekladom. Výraz „binge“ sa v angličtine najčastejšie používa so slovom „eating“. Binge eating preložíme do slovenčiny ako prejedanie sa. „Binge watching“ by sme tak, keby sme nehľadeli na aktuálne slovníky slovenského jazyka, preložili ako „prepozeranie“.

Skúsme to však vysvetliť opisom. Kedy môžeme hovoriť o binge serial watching? Tradične pozeráme televíziu pomerne striedmo. Obľúbený seriál beží tak raz za týždeň. Prípadne ešte dávajú jednu ďalšiu reprízu. Takto sa môžete jeden celý jeden týždeň tešiť na ďalšiu časť. Zároveň však váš mozog má celých sedem dní na to, aby všetky vnemy pokojne spracoval. Váš mozog môže takmer 170 pracovať s príbehom.

V minulosti, keď existovala iba televízia, inú možnosť ako vyššie uvedený spôsob sledovania ste ani nemali. Síce existovali videokazety a neskôr DVD nosiče, seriály však neboli tak ľahko dostupné. A najmä v našich slovenských podmienkach.

Dnes je však situácia diametrálne odlišná. Klasická televízia postupne ustupuje do pozadia. Najmä pri mladých ľuďoch televízia už hrá druhé husle. Staršie generácie sú stále relatívne verné svojmu domácemu televízoru.

Seriály sú dostupné na internete. Najmä mladí ľudia sú zvyknutí si seriály sťahovať z internetu. A to spôsobom, ktorý nie je úplne legálny. Nemožno ich však za to viniť, pretože najmä v minulosti neexistovala žiadna alternatíva. Dnes však existuje. Na internete existuje hneď niekoľko služieb, kde si relatívne neveľký poplatok môžete pozrieť množstvo filmov a seriálov. Asi najznámejšou takouto službou je americký Netflix. Za menej ako 10 € mesačne máte k dispozícii úplne legálne tisícky a tisícky hodín filmov a seriálov.

V takýchto podmienkach nie ste obmedzovaný dostupnosťou televízie. Pokojne si môžete sadnúť za počítač či televízor a sledovať pokojne celú sériu seriálu (celý ročník seriálu) bez prerušenia. Ak má ročník seriálu 20 častí a každá časť má 25 minút, tak to celé zvládnete za čosi viac ako 8 hodín. Ak toto spravíte, tak ide o takmer dokonalý príklad binge watching. Samozrejme, že za binge watching nepotrebujete 8 hodinový maratón. Určite stačí aj menej.

Tu nejde iba o čas strávený za televízorom, čo je určite veľmi dôležitý faktor. Ide tu aj o frekvenciu. V tomto prípade frekvenciu častí seriálov. Bežný moderný seriál totiž trvá omnoho kratšie ako film. Väčšina seriálov, rôznych sitcomov, má cca 25 minút. Za hodinu tak pozriete dva seriály. Takto získate viac vnemov ako pri filme, keďže každá jedna časť seriálu je v podstate jeden príbeh. Dalo by sa povedať, že seriál je nabitý či skrátený film.

Všeobecný vplyv pozerania televízie na kvalitu spánku

Predtým, ako sa pozrieme na to, čo zistili americkí vedci z Michiganskej univerzity, prejdime si všeobecné poznatky vplyvu pozerania televízie na spánok.

Ak chceme hovoriť o televízor a ich vplyve na spánok, tak nemôžeme vynechať ďalšie zariadenia s obrazovkami. Sem patria aj počítače, notebooky, tablety, smartfóny a tak ďalej. Dôležité je, že majú obrazovku, ktorá produkuje svetlo. A toto svetlo je vcelku špecifické.

Svetlo, ktoré vyžarujú obrazovky prístrojov, je trochu iné ako bežné slnečné svetlo. Možno ste už počuli o farbe svetla. Dnes sa s týmto pojmom najčastejšie stretnete, ak sa vyberiete si kúpiť nejakú led žiarovky.  Obrazovky vyžarujú tzv. studené svetlo, respektíve modré svetlo. Bežne slnečné svetlo je teplejšie – žltšie. Problém je v tom, že modré svetlo má na ľudský mozog stimulačný vplyv. Povzbudzuje tak jeho činnosť.  Výrobcovia televízorov, tabletov či smartfónov toto príliš neriešia. Asi jediným zariadením, kde s tým výrobcovia bojujú, sú čítačky kníh. Tie často poskytujú aj sfarbené svetlo.

Do akej miery dokáže sledovanie obrazovky ovplyvniť kvalitu spánku závisí predovšetkým od časovej vzdialenosti od spánku. Ak ráno sledujete tablet, tak vplyv na nočný spánok je prakticky nulový. Ak však zaspávate s tabletom nalepeným na tvári, tak budete mať problém.

Sledovanie obrazovky sa neprejavuje iba zvýšením stimulácie mozgu. Je dokázané, že modré svetlo z obrazoviek dokáže narušiť spánkový rytmus. Ak hovoríme o rytme, tak máme na mysli striedanie spánkových fáz. Určite ste už počuli o REM. REM sú začiatočné písmená anglického výrazu Rapid Eye Movement. Teda v slovenčine – rýchly pohyb očí. Nejde o žiadny výmysel – v spánku sa nám v určitých momentoch naozaj oči rýchlo pohybujú. Fáza spánku, kedy sa toto deje, nazývame REM. Potom poznáme tzv. nonREM fázu spánku, kedy sa nám oči nepohybujú. REM fáza spánku je charakterizovaná vysokou aktivitou mozgu a strnulosťou svalov a celého teľa. Veľká väčšina snov sa nám prihodí práve v tejto časti spánku. REM fáza je omnoho kratšia ako nonREM. Ako už bolo povedané, pre dobrý spánok je dôležité, aby sa REM a nonREM fáza spánku pravidelne v správnom režime striedali. Toto sa za normálnych okolností deje.  Nie je však až taký veľký problém toto celé narušiť – stačí, ak si dáte zopár poldecákov a je po celom systéme. Namiesto poldecákov si však môžete dať aj nejaké to žiarenie z obrazovky. Výsledný efekt nebude mať silu alkoholu, ale vplyv tam určite bude.

Čo zistili vedci z Michiganskej univerzity?

Do nadpisu sa to nezmestilo, takže to musíme uviesť na správnu mieru. Na výskume, o ktorom budeme hovoriť, sa nepodieľali iba Američania. Celý výskum prebiehal v spolupráci s belgickou univerzitou v Leuvene.

Objektom výskumu bolo 423 ľudí vo veku od 18 do 25 rokov. Sledovaná bola kvalita spánku, únava a nespavosť. Vedci sledovali zvyky a správanie tejto skupiny. Nevieme, aké seriály či filmy títo ľudia pozerali – to však pre výsledky štúdie nie je až tak dôležité.

Takmer 80 percent zo 423 účastníkov výskumu seba označilo za binge watchers (ľudí, ktorý pozerajú seriály nárazovo). To nie je prekvapujúce, pretože približne takýto podiel americkej populácie sa venuje tomuto štýlu pozerania televíznych šou. Ďalším zaujímavým faktom je, že až 20 percent účastníkov priznalo, že za posledný mesiacov pozerali nárazovo seriály niekoľkokrát týždenne.

Nárazové sledovanie seriálov najviac ovplyvnilo ľudí, ktorí mali aj sledovania televízie nie práve najlepší spánok. Z tejto skupiny ľudí až jedna zaznamenala zhoršenie kvality spánku z dôvodu nárazového sledovania seriálov.

Veľmi zaujímavým zistením bolo, že existuje veľký rozdiel medzi bežným sledovaním televízii a jeho extrémnou podobou – binge watching. Pri bežnom sledovaní televízie vedci nezistili výraznejší, respektíve merateľný, vplyv na kvalitu spánku. Toto však neznamená, že pred uložením sa do postele môžete pozerať televíziu bez akýchkoľvek následkov. Táto štúdia totiž nebola zameraná na toto. Sledovala akurát nárazové pozeranie televízie.

Ak chcete mať dobrý spánok, tak by ste si mali zo spálne vytvoriť špeciálny priestor určený výhradne na spánok. Medzi špeciálne výnimky patrí intímny život, prípadne čítanie knihy. V žiadnom prípade by ste v spálni nemali mať umiestnený televízor. Je to škodlivé. A z pohľadu spánku nie je nič horšie ako zaspávanie pri bežiacom televízore.

Stop by ste však v spálni nemali povedať iba televízoru. Horšie následky máva používanie tabletov, počítačov a smartfónov v posteli. Zaspávanie s týmito zariadeniami je bežné najmä u mladších ľudí. Na rozdiel od televízora sú obrazovky týchto zariadení omnoho bližšie k našej tvári. Takto má vyžarované modré svetlo silnejší efekt na náš mozog.

Prečo binge watching vplýva na kvalitu nášho spánku?

Toto sme v článku už viackrát rozoberali. Čo však zistili vedci z americkej a belgickej univerzity. Ich záver sa uberá smerom, ktorý nedáva veľký dôraz na spomínané vyžarované svetlo zo zariadení – čo neznamená, že toto nemá negatívny vplyv.

Vedci venujúci sa binge watching prišli k záveru, že hlavným vinníkom, je príbeh. Ono sa to nemusí zdať, ale mozog príbeh sleduje veľmi dôkladne. Príbeh a zápletka je pre mozog prirodzene atraktívnym materiálom. Ľahko sa zapletie do príbehu a nedokáže sa z neho len tak rozpliesť. Mozog s týmto materiálom pracuje aj dlho po ukončení sledovania. Jednou z podstatných úloh spánku je spracúvanie vnemov z prebehnutého dňa. Problém je aj v tom, že náš mozog nedokáže až tak dobre rozlíšiť vnemy medzi skutočným životom a životom z televízii. Po maratóne seriálov je mozog vystavený obrovskému množstvu informácií, s ktorými sa musí vyrovnať. Takéto množstvo vnemov nikdy počas existencie človeka ako živočíšneho druhu nemusel náš mozog spracovať. Je tak prirodzené, že s tým má problémy a výsledkom sú vedľajšie účinky, ktoré nemajú na spánok vždy iba pozitívny efekt.

Keby šlo iba o príbeh. Moderná televízna zábava je však vysoko vizuálna. Kvalitné špeciálne efekty dnes už nájdete aj v bežných seriáloch. Tvorcovia sa do 25 minút šou snažia dostať maximum akcie. Rýchly sled udalostí je posypaný úžasnými vizuálnymi efekty. Práve vizuálna časť televíznych šou výrazne vplýva na kvalitu spánku. Mozog musí počas spánku spracovať aj tieto obrazy, a verte tomu, že to nie jednoduché. Po piatich hodinách nabitých šou sa musí mozog vyrovnať s obrovským množstvo nie veľmi súrodých informácií.

Ďalšie tipy na zlepšenie kvality spánku

Ak obmedzíte nárazov sledovanie televízie, tak si určite pomôžete. To isté platí v prípade, ak obmedzíte sledovanie obrazoviek krátky pred uľahnutím do postele – a samozrejme sledovanie obrazoviek v posteli.

Pre kvalitu spánku je dôležitý aj výber matraca. Dvojnásobne to platí, ak už nemáte 20 rokov. S rastúcim vekom sa vo všeobecnosti zhoršuje aj zdravotný stav. Často trpí chrbát. Ak nemáte chrbát práve v najlepšom stave, tak by ste zaručene mali investovať do ortopedického matraca. Výborným príkladom ortopedického matraca je taštičkový matrac. Podobné vlastnosti má aj latexový matrac.

Latexový matrac má okrem ortopedickým vlastností aj jednu ďalšiu podstatnú prednosť – má vynikajúce hygienické parametre. Je vzdušný a má prirodzené antimikrobiálne vlastnosti. Latexový matrac by mal byť samozrejmosťou pre alergikov. Avšak aj zdravým ľuďom poskytne priestor pre lepší a zdravší spánok.

Pridaj komentár