0

Trpíte bolesťami krčnej chrbtice?

bolesti krčnej chrbtice

Ťažkosti v oblasti krčnej chrbtice patria medzi najčastejšie problémy spojené spánkom. Možno aj vy patríte do skupiny ľudí, ktorí sa ráno budia s nepríjemnými pocitmi v oblasti krčnej chrbtice.

Tento problém sa zvykne ignorovať až do momentu, kedy sa to už jednoducho nedá vydržať. Na problémy s akoukoľvek časťou chrbtice je potrebné si dávať pozor. Dôsledky zanedbanej krčnej chrbtice totiž môžu byť omnoho širšie ako bolesť v tejto časti nášho tela. Mnohé bolesti hlavy majú pôvod v krčnej chrbtice. Bežne si človek nemusí vedieť tieto veci spojiť. Je však dokázané, že problémy krčnou chrbticou vedú k zníženej kvalite života.

Dôležitá je prirodzená poloha chrbtice

Pre pokojný spánok a celkový dobrý zdravotný stav je mimoriadne dôležité, aby chrbtica bola v prirodzenej polohe. Za prirodzenú polohu považujeme viac-menej zpriamenú polohu, respektíve polohu, ktorú nadobúda vo vzpriamenom stoji.

Pokiaľ je chrbtica dlhodobo vystavená neprirodzenej polohe, prejaví sa to na jej stave a neskôr aj na vašom zdraví. Je dôležité si uvedomiť, že spánkom trávime približne tretinu dňa. Väčšina moderných ľudí pracuje v kancelárií. Sedenie pri počítači za stolom rozhodne nie je najlepšia terapia pre chrbticu. Čo sa však dá robiť. S polohou  chrbtice v práci toho spravíte len veľmi málo. Čo však môžete výrazne zmeniť, je spôsob, ako trávite zvyšné dve tretiny dňa.

Pohodlie počas spánku – ortopedický matrac

Najjednoduchšie ako pomôcť chrbtici je zabezpečiť jej pohodlie počas spánku. Vôbec to nie je zložité či dokonca drahé. Všetko, čo k tomu potrebujete, je kvalitný matrac a vankúš.

Matrac by mal byť ortopedický. Teda taký matrac, ktorý dokáže zabezpečiť rovnú polohu chrbtice. Optimálne sú taštičkové matrace. Ich jadro je tvorené nezávislými pružinami, ktoré sú stláčané podľa vyvíjaného tlaku. To znamená, že odpor voči ťažším častiam tela je iné ako odpor voči ľahším. Tento systém zabezpečí dôsledné kopírovanie nerovností vášho tela.

Mnohí predajcovia matracov vám budú tvrdiť, že všetky matrace sú ortopedické. Svojím spôsobom majú pravdu. Aj bežné penové matrace majú určité ortopedické vlastnosti. Oproti taštičkovým matracom sú však zanedbateľné. Matrace vyrobené z pur peny vás budú lákať príjemnou cenou. Pokiaľ sa však chcete postarať o svoju chrbticu naozaj dobre, investujte radšej do lepších matracov. Okrem taštičkových môžete skúsiť aj latexové, ktoré sa vyznačujú podobnými ortopedickými vlastnosťami.

Anatomický vankúš

Anatomický vankúš je čerešnička na spánkovej torte. Po kúpe postele, roštu a matracu sa môžete pustiť do výberu vankúša. Anatomické vankúše sú síce niekoľkokrát drahšie ako bežné, oproti cenám matracov sú však stále relatívne lacné.

anatomicky vankus

Anatomické vankúše sa najčastejšie vyrábajú z kvalitnej pamäťovej peny. To je druh peny, ktorá sa dokáže veľmi dobre prispôsobiť vašej hlave a aj krčnej chrbtici. Po použití získa svoj pôvodný tvar. Kvalitnejšie anatomické vankúše využívajú aj rôzne gély na ďalšie zlepšenie pohodlia spánku. Gélové vrstvy zvyšujú ortopedické účinky vankúšov. V neposlednom rade však výrazne zlepšujú úroveň komfortu.  Gél sa dokonale prispôsobuje tvaru hlavy a krku a veľmi citlivo reaguje na zmeny polohy. Gél znižuje tlak na svaly, umožňuje kvalitný oddych a zabezpečuje aj príjemné chladenie.

Anatomické vankúše sú ergonomické – majú vykrojený tvar, ktorý optimálne podporuje hlavu a krk.

Úloha anatomických vankúšov je z pohľadu zdravia krčnej chrbtice rovnaká ako úloha ortopedických matracov – zabezpečuje prirodzenú polohu chrbtice. Krčná chrbtica by mala byť v rovnej polohe. Nekvalitný vankúš v spojení so zlými spánkovými návykmi vedie k deformácii krčnej chrbtice. Ak vaša krčná chrbtica zostáva v zlej polohe celú noc, nemôžete sa čudovať, že ráno sa necítite v tejto časti tela práve najlepšie. Po namáhavom pracovnom dni by si mala krčná chrbtica oddýchnuť. Ak je počas spánku opätovne zaťažovaná, problémy sa zaručene dostavia. Nemusí sa tak stať hneď. Keď je človek mladý, tak sa dokáže do ružova vyspať prakticky v akejkoľvek polohe. Z vekom sa však tolerancia krčnej chrbtice k nekvalitnému spánku prudko zhoršuje.

Čo robí krčná chrbtica medzi spánkom a prácou?

Jednu tretinu dňa pracujete, druhú spíte. Čo však počas zvyšku dňa?

Pre zdravie krčnej chrbtice je mimoriadne dôležitý pohyb. Veľmi častým problém s chrbticou sú ochabnuté svaly. Krk využíva väčšina ľudí neprirodzeným spôsobom. Výsledkom je zosilnenie určitých skupín svalov a oslabenie iných. Toto časom vedie k problémom a bolestiam.

Veľmi jednoduchým spôsobom, ako sa vyhnúť oslabeniu svalov v chrbtici, je cvičenie. A tu nemáme na mysli iba špeciálne cviky pre krčnú chrbticu pár minút pred spánkom či okamžite po zobudení. Pohyb a šport majú blahodarné účinky a prejavujú sa aj na zdraví chrbtice.  Na výrazné zlepšenie zdravotného stavu stačí športovať pol hodinu denne. Zájdite do posilňovne či sa choďte na pár minút prebehnúť. Nezabudnite však na rozcvičenie všetkých svalových skupín. Náhle zaťaženie stuhnutých svalov totiž môže viesť k nepríjemnému úrazu.

 

Pridaj komentár