0

Prečo tabletky na spanie nie sú pre väčšinu ľudí riešením?

Problémy so spánkom má viac ľudí, ako by ste si mysleli. 100- percentný spánok majú pravdepodobne iba deti. Našim najmenším sa takmer vždy spí sladko a ľahko. S rastúcim vekom sa ľahkosť spánku postupne znižuje. Neplatí to u každého, ale vo všeobecnosti je to takmer železný zákon. Čím ste starší, tým máte štatisticky väčšiu šancu, že váš spánok bude trpieť rôznymi druhmi porúch.

Za narušeným spánkom stojí množstvo faktoroch. Mnohé z nich sú veľmi dobre známe. O iných sa hovorí podstatne menej. Navyše v dnešnej uponáhľanej dobe sa s nie práve najlepším spánkom nejako počíta. Za rýchly život platíme menej kvalitným spánkom. Spánkom sa však šetriť nedá. Skôr či neskôr sa zanedbávanie spánku prejaví aj na zdraví.

Close-up of alarm clock on night table

Close-up of alarm clock on night table

Najjednoduchšie riešenie: tabletky na spánok

Pracovný či iný stres sa môže výrazne podpísať na kvalite spánku. Nekvalitný spánok je nepríjemný a ľudia sa snažia situáciu napraviť. Každý z nás si spomína na dokonalý spánok. Každý z nás vie, ako by dobrý spánok mal vyzerať.

Človek je tvor, ktorý v prvom rade hľadá najjednoduchšie riešenia. V prípade nespavosti siaha po tabletkách. Prečo by človek mal robiť niečo náročné, keď si stačí kúpiť v najbližšej lekárni za pár eur tabletky na spánok a problém vyriešiť.

Mnohokrát takéto tabletky skutočne pomôžu so spánkom. To je úplne v poriadku. Problém je v tom, za akú cenu sa to udeje a či je to najlepšie možné riešenie.

Spánok je proces v mozgu, ktorý ľudská veda stále z veľkej časti ešte nechápe. Tabletkami na spánok do tohto procesu zasahujete. Veda však stále presne nevie, ako účinné látky v tabletkách pôsobia. Tabletky fungujú – to je pre farmaceutické firmy dôležité.

Farmaceutické firmy prirodzene upozorňujú výhradne na pozitívne účinky svojich výrobkov. Negatívne veci sú postavené do úzadia. Existuje však množstvo vedeckých štúdií, ktoré upozorňujú na možné negatívne účinky tabletiek na spánok.

Väčšina týchto štúdií je robená spôsobom, kedy sa sledujú dve cieľové skupiny. Jedna, čo tabletky na spánok berú a ďalšia, ktorá takéto tabletky neberie. Tieto štúdie sú dlhodobé a sú robené v reálnom živote, čo vcelku výrazne ovplyvňuje ich výpovednú hodnotu.

Výsledky sú však pozoruhodné. Podľa týchto štúdii sú ľudia berúci tabletky na spanie výrazne náchylnejší na predčasné úmrtia. Dožívajú sa výrazne menšieho veku.

V mnohých prípadoch je negatívny účinok tabletiek na spánok ospravedlniteľný. Pokiaľ niekto trpí nespavosťou, nedostatok spánku by ho mohol doviezť k zdravotným problémom oveľa skôr ako účinná látka v tabletke na spanie.

Problém je však v tom, že po tabletkách na spania siahajú aj ľudia, ktorým tieto lieky priamo škodia. A to najmä pri dlhodobom užívaní. Takýto ľudia by svoje problémy s nespavosťou pomerne rýchlo vyriešili.

Ako bojovať s nespavosťou účinne a zdravo?

Tabletky na spánok riešia príznaky nespavosti. Problém však nedokážu vyriešiť. Oveľa lepším riešením je zamerať sa na príčiny nespavosti. Ich odstránením dokáže rýchlo a efektívne vyriešiť problémy so spánkom.

Stres

Stres je asi najčastejšou príčinou nespavosti. So stresom možno bojovať jediným spôsobom – zbaviť sa ho. Ako však odstrániť napríklad pracovný stres? V mnohých prípadoch to nejde. Človek by si však mal uvedomiť, aké sú jeho priority v živote. Ak vás príliš stresuje vaša práca, mali by ste pouvažovať nad jej zmenou. Mnohokrát je však potrebné obetovať peniaze. Za zdravie to však stojí.

Alkohol

Ľudia zvyknú používať alkohol ako efektívny nástroj upokojenia. Po poháriku či dvoch skutočne upadnete do spánku rýchlejšie. Alkohol však výrazne narušuje kvalitu spánku v konečnom dôsledku môže viesť k nespavosti.

Káva a ďalšie stimulanty

Pozor je potrebné si dávať aj na kávu či rôzne ďalšie energetické nápoje. Vysoká spotreba kávy môže mať nepríjemný účinok na kvalitu spánku.

Pohyb

Nespavosť často súvisí aj s rôznymi zdravotnými problémami, ktoré priamo či nepriamo pramenia zo štýlu života. Pre zdravie tela a ducha je kľúčový fyzický pohyb.

V minulosti bola fyzická aktivita pre ľudí úplnou samozrejmosťou. Prakticky všetci ľudia pracovali fyzicky. Dnes je situácia úplne iná. Väčšina ľudí svoj pracovný čas presedí. Pohybuje maximálne tak prstami na klávesnici. Pridajte k tomu pohyb v sede v automobile a odpočívanie pred televízorom či internetom. Ak máte 18, tak sa to na tele veľmi neprejaví. Časom sa však životný štýl začne prejavovať aj na zdraví.

Riešenie je pritom pomerne jednoduché. Nikto od vás nechce, aby ste denne trávili 2 hodiny v posilňovni. Existuje niekoľko štúdií, ktoré hovoria, že stačí menej ako pol hodinu dennej aktivity, aby bol človek fit. Predpokladá sa, že krátka intenzívna aktivita je efektívnejšia ako dlhšia menej efektívna.

Začať môžete veľmi jednoducho. Namiesto presunu autom do práce sadnite na bicykel. Bicyklovanie je vhodné pre každého – nezaťažuje totiž kĺby. Prípadne sa môžete vybrať do práce peši – ak vám to okolnosti umožňujú.

Tradičným spôsobom aktivity je beh. Určite máte v blízkosti domova nejaký park či iné vhodné prostredie na beh. 15 minút na beh či jogging si určite nájdete.

Posteľný systém

Podceňovať sa neoplatí ani posteľ. Základom je kvalitný matrac. Ten by mal zodpovedať našim nárokom na tvrdosť lôžka a predovšetkým by mal byť vhodný pre chrbticu a vzdušný. V súčasnosti je asi najlepším typom taštičkový matrac. Má výborné ortopedické vlastnosti a mikróby v ňom majú ťažký život.

Pridaj komentár