0

Prečo by mal byť spánok v našom živote prioritou?

O spánku sa toho píše pomerne veľa. Všetci veľmi dobre vieme, že spánkom trávime podstatnú časť. Takisto na vlastnej skúsenosti poznáme, že po nekvalitnom spánku sa cítime nie práve najlepšie. V podstate to nie je žiadna veda. Nemali by sme potrebovať žiadnych vedcov, čo nám experimentom dokážu význam spánku.

Napriek tomu je zjavné, že v dnešnej dobe spánok nepatrí medi top priority bežného človeka. Skôr naopak. Spánok je v mnohých prípadoch vnímaný ako príťaž. Počas spánku sme totiž neaktívny. Ekonomicky nečinný. Ak chce človek zarábať, musí pracovať. Ak viac pracuje, bude mať viac financií. Počas spánku sa pracovať nedá. Respektíve iba minimum ľudí je za spánok platených.

Preto sa ľudia snažia spánok obmedziť v prospech aktívneho činného bdenia. Ono to však nie je také jednoduché. Nezáleží to iba od vôle. Človek má danú biologickú potrebu spánku. Ak ho budete obmedzovať, telo bude reagovať. Ľudia však nie vždy tieto reakcie vnímajú ako varovanie. Väčšinou vyrazia do protiútoku rôznymi podpornými látkami. Najčastejšie sa využíva káva a čaj. Moderná doba však stvorila aj účinnejšie zbrane, ktoré poznáme ako energetické drinky, ktoré okrem kofeínu prinášajú aj ďalšie povzbudzujúce látky.

Biologicky daná potreba spánku

Už sme spomenuli, že telo potrebuje každý deň určité množstvo spánku. Nemožno však hovoriť o tradičných 8 hodinách.  Potreby každého z nás sú individuálne. Väčšina ľudí však spadá do intervalu 7 až 9 hodín spánku denne. Sem patrí veľká väčšina ľudí. Nájdu sa však aj výnimky – a to na jednej aj druhej strane.

Niektorí ľudia toho naozaj veľa nenaspia. Pretože nepotrebuje. Ich mozgu a telu na regeneráciu postačí 5 či 6 hodín. Existuje však aj protipól. Niektorí ľudia sa cítia dobre a budú fungovať cez optimálne iba vtedy, ak sa vyspia 10 hodín. Ak by im bolo doprianých iba 6 hodín spánku denne, tak by boli prakticky nepoužiteľný. Pre bežného človeka je dôležité vedieť, kde sa nachádza. Je nebezpečné, aby sa človek s prirodzene veľkou potrebou spánku snažil výrazne obmedzovať pobyt v posteli. Na druhú stranu zase nemá význam, aby človek, ktorý je svieži po 6 hodinách spánku, zostával v posteli 8 hodín, keďže niekde čítal, že je to zdravé a prospešné.

Čo spôsobuje nedostatok spánku?

Niekoľko štúdií dokázalo, že dlhodobý nedostatok spánku, respektíve jeho poruchy, vedú k vyššiemu riziku úmrtia. Chronický nedostatok spánku ovplyvňuje ľudský organizmus na celej úrovni. Oslabuje imunitný systém, čo má za následok náchylnosť k rôznych zdravotným problémom.

Nedostatok spánku však nemusí mať iba takéto fatálne zdravotné dôsledky, hoci ich rozhodne nemôžeme podceňovať. Aj krátkodobý nedostatok spánku dokáže viesť k rôznym problémom.

Nedostatok spánku napríklad narušuje schopnosť koncentrácii. Jednoducho sa nebudete vedieť sústrediť a dávať pozor. Pokiaľ deň strávite okopávaním zemiakov v záhrade, tak to nemusí viesť k väčším problémom. Riziko vzniká, ak od vašej schopnosti sústrediť sa a dávať pozor závisia životy ostatných ľudí. Nedostatok spánku dokázateľne vedie k vyššej chybovosti ľudí. Ak motykou zakopnete do zemiaku, nič sa nedeje. Ak omylom autom prejdete do protismeru, vznikol veľký problém.

Nedostatok spánku spôsobuje problémy aj pri učení. A tu nehovoríme iba o študentoch, ktorí sa pripravujú na nejakú skúšku. Ide o učenie vo všeobecnej rovine. Ak nebudete mať dostatok spánku, tak vaša schopnosť osvojovať nové schopnosti. Spánok je mimoriadne dôležité pre spracovanie spomienok. O mozgu toho ani v roku 2017 veľa nevieme, vieme však, že je zodpovedný za spracovávanie vnemov počas bdenia. Ak je tento proces narušený, tak denné vnemy sa nepretavia do neurónových spojení v mozgu. A človek ich zabudne.

Chrbtica

Spánok je úzko spojený aj so zdravým chrbta a chrbtice. Ak máte 20 rokov, tak asi ani netušíte, čo to nejaké problémy s chrbtom sú. Nehovoriac o ťažkostiach s chrbticou. Tieto problémy sa dostávajú na povrch až v neskorom veku. Často býva už neskoro. Celé to býva dôsledok zanedbávania kvality spánku.

Za ideálnych okolností by chrbtica a chrbát počas spánku oddychovali. Regenerovali a pripravovali sa na nový deň. Často sa však stáva, že chrbtica je počas spánku nesprávne zaťažovaná, nie je uvoľnená a okrem regenerácie sa musí venovať aj ďalším veciam. Ráno sa človek preto budí nie úplne svieži. A následne sa to s ním vlečie po celý deň.

Čo spraviť pre svoj spánok?

Začať môžete tým, čo vás nebude nič stáť. Doprajte si dostatok spánku. Neobetuje spánok kariéry či podobným cieľom. Doprajte si na spánok čas. Doprajte si vhodné prostredie na spánok. Venujte sa mu.

Zaspávať by ste mali uvoľnený. Nepozerajte pred spánkom televízor. Odložte všetky počítače, tablety či smartfóny. Nejedzte krátko pred spánkom. Nepite kávu krátko pred spánkom.

A v neposlednom rade nepodceňujte výber matraca. Strávite na ňom niekoľko rokov, a preto prílišné šetrenie sa nemusí vyplatiť. Kvalitný matrac nie je zárukou zdravého spánku. Je to však jeden zo základných predpokladov. O tom, ako si vybrať dobrý matrac, nájdete na internete viac ako dosť článkov.

Pridaj komentár