0

Pohárik vína na večer vám lepší spánok neprinesie

Boli by ste prekvapení, koľko ľudí má ťažkosti so spánkom. Život bez problémov so spánkom si užívajú maximálne tak deti. S rastúcim vekom sa nepríjemnosti spojené so spánkom iba stupňujú. Čím starší človek, tým väčšia pravdepodobnosť, že jeho spánok nie je práve optimálny.

Na spánok negatívne vplýva viacero vecí. Väčšina problémov je však spojená s nesprávnym životným štýlom. Nech je to už stres alebo sedavý spôsob života, časom sa to prejaví na zdraví a to sa spätne odrazí na spánku. A nekvalitný spánok zase vedie k zhoršeniu zdravotného stavu. A takto sa to začne točiť dookola. Tento proces je možné pomerne jednoducho zastaviť. Vo väčšine prípadov nie je neskoro a je možné sa vrátiť k plne regenerujúcemu spánku. Nie všetky zaužívané spôsoby skutočne riešia problém.

vino v posteli

Jedným z tých zdanlivo efektívnych spôsobov, je využívanie alkoholu. Povedzme, že si pred spánkom dáte pohárik vína, aby sa vám lepšie zaspalo. Mnoho ľudí to má na vlastných skúsenostiach overené, že to funguje. Čo však na to hovorí veda?

Alkohol pomáha pri zaspávaní

V tomto prípade skúsenosti bežných ľudí sú v zhode s vedeckými poznatkami. Alkohol je známy tým, že utlmuje. Ak si dáte pred spánkom pol deci či pohár vínka, pri zaspávaní vám to určite pomôže. Ale pozor! Nemýľte si ľahkosť zaspávania s kvalitou spánku.

Aký je to kvalitný spánok?

Ako by sme mohli opísať kvalitný spánok? Ako sa líši od nekvalitného spánku. Kvalitný spánok taký spánok, ktorý plní svoju úlohu. Teda regeneruje telo. Jeho biologická funkcia je regenerovať všemožné časti tela (ako napríklad svaly), ale hlavne mozog. Kvalitný spánok je kľúčový pre pamäť. Práve počas spánku sa tvoria nové spoje v mozgu, ktorými sa zaznamenáva to, čo sme robili v predchádzajúci deň. Je vedecky dokázané, že neprimerané skracovanie spánku vedie k problémom s pamäťou. Nedostatok kvalitného spánku vedie k vyššej únave a nižšej výkonnosti.

Na to, aby sme dostali dostatočnú dávku spánku, nemusíme spať tabuľkových 8 hodín. Potreba spánku je individuálna. Väčšina ľudí potrebuje spať 7 až 8 hodín. Nájdu sa však aj takí, čo si vystačia aj s piatimi hodinami. Na druhú stranu nájdete aj ľudí, ktorí bez 10-hodinového spánku nedokážu podať plnohodnotný výkon.

Alkohol znižuje kvalitu spánku

Plechovka piva, pohár vína, štamperlík slivovice či akýkoľvek iný alkohol má nepriaznivý vplyv na spánok. To, že vám pomôže rýchlejšie zaspať, neznamená, že sa ráno vďaka tomu zobudíte v lepšom stave.

Problém je v tom, že etanol (čistý alkohol) narušuje spánkový cyklus. Zdravý človek spí vo fázach. Hlboký spánok sa v pravidelných intervaloch strieda s plytkým spánkom. V jednom dochádza k hlbokej regenerácii tkanív, v druhej k vytváraniu nových spojov v mozgu. V ideálnom prípade je rytmus spánku bez žiadnych rušivých vplyvov a ráno sa zobudí z plytkého spánku (ideálne bez použitia budíka).

Alkohol jednoducho tento spánkový rytmus, ktorý nám bol daný geneticky a využívame ho po milióny rokov, narušuje. Spôsobí, že spánok je menej efektívny. Navyše celý spánok aj skracuje. Neefektívny spánok je možné vždy dospať. Alkohol tomu však nepomáha, pretože narušuje aj ďalšie procesy v tele, ktoré to jednoducho neumožnia.

Ak teda máte záujem o kvalitný spánok, na pohárik vína pred spánkom by ste mali zabudnúť. S problémami so zaspávaní sa dá bojovať aj ďaleko prospešnejšími metódami.

Ako na problémy so zaspávaním?

Tu neexistuje žiadne jednoduché riešenie. Tabletky na spánok síce existujú, ale tie majú dokázateľne negatívne účinky. Ak chcete problém so zaspávaním vyriešiť skutočne efektívne, bude musieť do toho investovať najmä energiu, a nie peniaze.

Väčšina problémov so zaspávaním súvisí so zlým životným štýlom. Dnes pomerne málo dospelých ľudí žije správnym životným štýlom. Začína na to sedavým spôsobom života – do práce sediac v aute, v práci na stoličke za počítačom a domov opäť autom. A oddych je na sedačke za televízorom. Pridajte do toho povinný stres a nie práve najzdravšie stravovanie. Každá z týchto vecí ťažko spôsobí vážnejšie problémy. Ak ich však skombinujete, získajú nevídanú silu.

Najjednoduchší spôsob, ako sa zbaviť problémov so zaspávaním, je pridať pohyb do svojho denného režimu. Nemusíte to nazývať športom. Povedzme trochu aktivity.  Stačí pár desiatok minút denne. Nemusíte chodiť do žiadne telocvične či posilňovne. Prečo sa nevybrať do práce na bicykli či peši? V prípade potreby aj trochu gymnastiky v domácnosti dokáže spraviť divy.

Ľahkosť zaspávania dokážu ovplyvniť aj strava. Určitým jedlám by ste sa mali pred spánkom striktne vyhýbať. Určite ste už počuli o pravidle, že po šiestej by sa nemalo jesť. To je nezmysel. Jesť by ste nemali asi dve hodiny pred spánkom. A aj to závisí od druhu jedla. Ťažšie jedlá sú nebezpečnejšie ako ľahké. Niektoré sú dokonca pomáhajú pri zaspávaní. Stačí ak obsahujú aminokyselinu triptofán.

Úplne prázdny žalúdok pri zaspávaní takisto nepomáha. Nepríjemný pocit prázdnoty žalúdku môže spôsobiť nespavosť. Ak potrebujete pred spánkom čosi zjesť, dajte si banán či dva. S týmto ovocím nemáte čo pokaziť.

Ďalší tip – nepozerajte pred spánkom televízor. V ideálnom prípade by ste žiadny televízor v spálni nemali. Toto isté platí aj pri rôznych počítačoch, notebookoch, tabletoch či smartfónoch. Najlepšia zábava pred spánkom je jednoznačne kniha.

Pridaj komentár