0

Najčastejšie chyby, ktorých sa dopúšťame v spálni

Chceme hovoriť o problémoch v spálni, témou však nebudú manželské či nemanželské vzťahy. Naším záujmom bude spánok.

To, že spánok je dôležitou súčasťou ľudského života dnes už prakticky nikto nepochybuje. Je to prirodzené – to, že spánkom trávime až tretinu života si poľahky uvedomia aj menej všímaví jedinci.

sleep

Moderná doba vytvára na spánok zdanlivo enormný tlak. Hovorí sa, že moderný človek nemá čas ani na spánok. Ono je pravda, že dnes spíme kratšie ako naši predkovia. Na druhú stranu sa však nejako zabúda na to, že moderný človek si vie dopriať ďaleko kvalitnejší spánok. Naši predkovia spávali v stiesnených podmienkach – celá rodina (početná) spávala v jednej malej miestnosti. Spávali na sena za zvláštnych hygienických podmienok. Takýto spánok bol často prerušovaný a logicky tak menej kvalitný.

Poučenie z tohto by malo byť nasledovné – v dnešnom hektickom živote by sme sa mali snažiť maximalizovať možnosť kvalitného spánku. Kvalitným spánkom máme na mysli spánok, ktorý vedie ku regenerácii tela aj ducha. Možnosti existujú. Vedomosti sú dostupné. Rozhodnutie je však na každom z nás.

V tomto článku sa posnažíme upozorniť na najčastejšie chyby súvisiace zo spánkom. Niektoré sú zjavné, iné sú prekvapujúce.

Zbytočné šetrenie na matraci

Týmto nechceme povedať, že pri kúpe matraca by sme mali zahodiť ekonomické myslenie. Práve naopak. Mali by sme vážiť cenu kvalitného spánku. Matrac je časť posteľného systému, ktorý slúži 7 až 10 rokov. Za celý život si kúpime iba zopár matracov. Ide tak o významnú investíciu. Náklady na kúpu matraca nemožno tak vnímať iba ako počiatočné náklady. Pokojne si prepočítajte, koľko vás bude stáť jedna noc na matraci. Oplatí sa vám ušetriť 200 eur za 10 rokov? Rozdiely medzi bežnými a kvalitnými matracmi sú veľké. Pokiaľ máte 20 rokov a zariaďujete si nové bývanie, tak kúpa lacného matraca z polyuretánu sa ešte dá ako tak ospravedlniť. Ak ste však krátko pred dôchodkom, tak kúpa toho istého matraca je hrubou nezodpovednosťou k svojmu zdraviu.

Lacná pena má krátku životnosť a praje množeniu baktérií roztočov a plesní. Kvalitná pena (napríklad latexová) má prirodzené antimikrobiálne vlastnosti a je vzdušná. A životnosť je omnoho dlhšia. Pri kúpe nového matraca je vždy dobré vložiť dôveru do rúk overeného výrobcu. V ideálnom prípade by ste mali vedieť, kto vyrobil jednotlivé komponenty matraca, keďže výrobca iba zriedka vyrába matrac od piky.

Nezdravý životný štýl

Toto môže znieť ako obohraná pesnička. Zlepšite svoj životný štýl. Viac športujte. Stravujte sa zdravšie. Nepite.

Akokoľvek staro to znie, stále je to zlatá pravda, ktorej je potrebné sa držať aj v prípade, že chcete zlepšiť kvalitu svojho spánku. Nie je potrebné robiť nejakú radikálnu zmenu. Radikálny prístup niekedy funguje, väčšinou však neprináša trvalé riešenia. Lepšie je začať s niečím jednoduchým a potom si užívať výsledky.

Spánku napríklad veľmi pomáha fyzická aktivita. Namiesto celodenného sedenia si doprajte pol hodinové cvičenie denne. Zaručene sa to prejaví aj na kvalite spánku.

Veľmi dobré výsledky možno dosiahnuť aj obmedzením alkoholu. Dôležité je nepoužívať alkohol ako pomôcku pri zaspávaní. Alkohol naozaj pomáha zaspať, negatívne sa však prejavuje na kvalite spánku.

Ak už potrebujete niečo pred spánkom piť, tak si navarte dobrý teplý čaj. Zaspávaniu veľmi pomáha aj teplé mlieko s medom. Určite však nie víno, borovička či pivo. Konzumáciou alkoholických nápojov si ľudia zvyknú dlhodobo komplikovať spánok, čo môže viesť až k zdravotným problémom.

Elektronika v spálni

Za ideálnych okolností by ste v spálni mali iba posteľ, nočný stolík a malú lampu. Nič viac. Bežná spálňa však vyzerá trochu inak. Nájdete v nej veľký televízor, počítač, tablet, smartfón či ďalšie elektronické zariadenia.

Mnoho ľudí dokonca tvrdí, že bez televízora jednoducho nedokážu zaspať. Pritom televízor a televízia majú dokázateľne negatívny vplyv na kvalitu spánku. V prvom rade predlžujú stav bdelosti. Špecifické svetlo, ktoré vyžarujú televízne prijímače, stimuluje mozog. K stimulácii dochádza aj rôznymi príbehmi v televízii. Nepomáha ani rýchle mihotanie sa obrazu.

Možno si poviete, že vy televízor nepozeráte a vás sa to netýka. S veľkou pravdepodobnosťou ste však televízor nahradili počítačom, notebook, tabletom či smartfónov. Tieto zariadenia majú rovnaký efekt ako televízor. Často je to s nimi ešte horšie. Bežný televízor je od človeka vzdialený cca 2 metre. Tablet máme pred sebou iba niekoľko centimetrov. Vplyv vyžarujúceho svetla je tak vyšší.

Pracovňa v spálni

Je jasné, že dostatok priestoru nemá k dispozícii každý. Nie všetci si môžeme dovoliť vyčleniť v domácnosti jednu špeciálnu  miestnosť na prácu. Umiestniť si kancelársky stôl do spálne však nie je najlepším riešením. Ako už bolo spomenuté, spálňa by mala byť miestom vyhradeným spánku. Chceme, aby mozog nebol pred spánkom ničím zbytočne rozptyľovaný. Ak si vaša hlava bude spájať spálňu s prácou, teda so stresom a ďalšími negatívnymi vecami, môžete si byť istí, že zaspávanie a aj spánok budú o čosi menej kvalitné.

To isté platí aj o ďalších činnostiach, ktoré radi smerujeme do spálne. V tejto miestnosti nie je vhodné vykonávať športy. Žiadne posilňovanie či cvičenie. Dokonca ani štúdium tu nie je vhodné. Jedinú výnimku, ktorá sa dá ospravedlniť, sú intímne partnerské aktivity. Prípadne čítanie dobre knižky.

Pridaj komentár