0

Aké povolania prajú spánku?

Pri výbere povolania sotva niekto myslí na spánok. Hlavným kritériom sú peniaze. Pri každom povolaní vieme, koľko s ním ľudia približne zarábajú. Peniaze nie sú jedinou motiváciou, jednoznačne sú však najvýznamnejším. Povolanie si môžeme vyberať aj na základe iných kritérií – svojich schopností, pohodlí pri práci a podobne.

Vzťah spánku a práce môže byť serióznym kritériom. Veď spánok je niečo, čo máme všetci radi. Sotva by ste hľadali človeka, ktorý by vám tvrdil, že spí nerád.

A v neposlednom rade, na zdraví záleží všetkým ľuďom. Niektorí sú síce ochotní ho obetovať za peniaze, alebo ďalšie benefity, veľká časť ľudí stále považuje zdravie za to najdôležitejšie. A spánok so zdravím úzko súvisí.

Spánkom trávime významnú časť života. Až tretinu z neho prespíme. Je to viac ako dosť na to, aby sa kvalita tejto činnosti prejavila na našom zdraví. Počas spánku dochádza k regenerácii tela aj mysle. Svaly a ďalšie tkanivá sú nečinné a uvoľnené – môžu tak v nich prebiehať chemické mechanizmy, ktoré ich uvedú do pôvodného stavu. Spojenie spánku a mozgu je stále pre vedu veľkou záhadou. Množstvo vecí však už poznáte. Napríklad vieme, že počas spánku dochádza k spracovávaniu vnemov získaných počas dňa. Mozog tieto vnemy triedi a tie, ktoré považuje za dôležité, ukladá v podobe pevných neurónových spojení. Ak trpíte nedostatkom spánku, tak celý tento proces je narušený.

Ak si nedoprajete optimálne množstvo spánku, tak vaša pamäť bude fungovať horšie, ako by za ideálnych okolností mohla. Možno si však poviete, že toto nie je nijako dôležité. Veď so zlou pamäťou sa dá pohodlne žiť. Nedostatok spánku však môže viesť k nehodám. Pokiaľ mozgu nedoprajete dostatočné množstvo spánku, jeho kognitívne funkcie kvalitatívne trpia. Ak ste v práci či kdekoľvek inde zodpovedný za dôležité veci a nemôžete si dovoliť spraviť chybu, dbajte na svoj spánok. Černobyľská a mnohé ďalšie katastrofy majú za vinníkov nevyspatých a unavených ľudí.

Nedostatok kvalitného spánku vedia k rôznych zdravotným problémom. Vo všeobecnosti možno povedať, že ide o komplexné ochorenia. Je dokázaný vplyv na imunitný systém. To znamená, že pokiaľ sa ukracujete na spánku, trpí tým váš imunitný systém. To zase vedie k väčšie náchylnosti na všetky možné ochorenia. Problémy s chrbtom a chrbticou nesúvisia ani tak s dĺžkou spánku ako s jeho kvalitou. Pokiaľ sa chcete vyhnúť problémom s chrbtom a chrbticou, riešenie je pomerne jednoduché – stačí si kúpiť kvalitný ortopedický matrac. V súčasnosti je ponuka ortopedických matracov viac ako dobrá – už za pár stoviek eur si domov do spálne môžete pružinový či latexový matrac.

Čo však spraviť s nedostatkom spánku? Zatiaľ neexistuje nič, čo by vám  nahradilo potrebu spánku. Preto môžeme povedať, že výber povolania je z toto pohľadu jedným z tých efektívnejších riešení.

Čo hovorí výskum?

Výskumov, ktoré by sledovali množstvo spánku podľa profesií je veru málo. Napriek tomu, že takéto výskumy prinášajú veľmi zaujímavé informácie. Väčšinou sa dostaneme iba k výskumom, ktoré merajú dĺžku spánku. Bez toho, aby došlo k deleniu na rôzne skupiny.

Jedným problémov týchto štúdii je aj samotná metodológia. Ako by ste zmerali dĺžku spánku povezme u skupiny 10 tisíc ľudí. Takéto množstvo jednoducho nemôžete zavrieť do laboratória a neustále ich sledovať. Zároveň by však šlo o najpresnejšiu metódu.

V praxi sa však používa tzv. dotazníková metóda. Ľudia, ktorí sú vybraní ako objekty výskumu, dostanú dotazník a v ňom vypĺňajú vedcami požadované údaje. Vedci tieto údaje nijako nekontrolujú. Svojim skúmaným jedincom jednoducho dôverujú. Je jasné, že takto získané dáta nie sú presné. Podliehajú osobným dojmom a špecifickému vnímaniu.

V každom prípade ide o najlepšie dáta, aké máme k dispozícii. V Spojených štátoch amerických sa robila štúdia na obrovskej vzorke ľudí. Tá obsahovala až 180 tisíc ľudí najrôznejších profesií. Štúdiu robila organizácia nesúca názov: Centers for Disease Control and Prevention (teda „centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb). V štúdii sledovali množstvo ľudí, ktorí si v priemere nedoprajú ani sedem hodín spánku. Sedem hodín je v USA oficiálne odporúčané množstvo spánku. V celej vzorke 180 tisíc ľudí spávalo sedem a menej hodín až 36,5 percenta ľudí. Teda viac ako tretina ľudí trpí nedostatkom spánku. Toto číslo sa však pri telekomunikačných pracovníkoch vyšplhalo až na 58,5 percenta. Najmenej spánku si v priemere dožičili ľudia pracujúci v priemysle. Jedným z prekvapivých zistení tohto výskumu bolo to, že s rastúcim príjmom rastie aj množstvo spánku. Tento výskum tak popiera zažitý stereotyp o do noci pracujúcich bankároch.

Aké ponaučenie z tohto môžeme vyvodiť? Ak chcete deti motivovať k štúdiu, odprezentujte im tieto výsledky. Ak sa nebudú dobre učiť, tak nielenže nebudú dobre zarábať, ešte sa aj menej vyspia. Deti možno nerozumejú peniazom, rozhodne si však vedia predstaviť, ako vyzerá deň, kedy je im okresané želané množstvo spánku.

Pridaj komentár